charlottecronquist

Relationer: Varför ber du inte om det du vill ha?




Händer det att du låter bli att be om vad du vill ha?
Är du medveten om vad som hindrar dig?
Tillåt dig att reflektera över den frågan - den kan säga en hel del om varför dina (kärleks)relationer fungerar som de gör.

Först vill jag säga detta: Jag tror det är ytterst ovanligt att någon som regel verkligen ber om det hen vill ha - och om du är en sådan person: Grattis!
Men de allra flesta av oss kämpar med att våga framföra våra önskningar och kan ha en massa strategier för att låta bli.

Hur blir livet när jag låter bli att be om det jag önskar? Förmodligen inte lika bra, som när jag vågar. Förmodligen kan jag då och då känna mig frustrerad, liten, irriterad, trött, osedd och övergiven.

Det finns verkligen massor av sätt att hantera det där med att be om det vi önskar. En klassiker - särskilt i kärleksrelationer:
"Hen borde kunna läsa mina tankar och förstå min önskan utan att jag säger något."
Om du bara tar två djupa andetag och sedan funderar över konsekvensen av den strategin? Vad ser du då? Snacka om att du ger dig cred att säga: "Dumma dig, till den andre."

Häromdagen satt vi ett gäng kvinnor och samlade ihop strategier i en liten workshop jag fixade. Vi fyllde ett A3- papper med olika strategier, och hade säkert kommit på fler om vi gett det mer tid.

Så jag vill verkligen uppmuntra dig till att reflektera över varför du inte ber om det du vill ha. Det kan handla om olika sorters rädslor, om skuld, skam - och ibland helt enkelt om en omedvetenhet om vad vi faktiskt vill.

Den som har gett mig denna övning är Betty Martin, som skapat "samtyckeshjulet", i en intervju för 100%-podden, som du kan lyssna på senare i sommar, berättar hon om en episod från sin barndom, då ett av hennes syskon frågade hennes mamma: Mamma vad vill du? Och hon svarade: Jag har inte en aning, det är ingen som har frågat mig det tidigare.

Så genom att göra den här reflektionsövningen kan du också komma mer i kontakt med just detta: Vad vill du ha? Vad önskar du precis just nu? Vad önskar du av din partner? I ett sexuellt möte? Från en vän?

Om du vill kan du låta dig inspireras i ditt strategitänkande genom att se på några av de saker vi lade märke till häromdagen.

Och så ge dig själv i läxa att be om det du önskar nästa gång du vet vad du vill.

Kärlek till dig.






Related

kärlek 4855462056075309514

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item