charlottecronquist

Kan en sån som jag åka på tantrafestival, Charlotte? Det är klart du kan.



Kramen är försiktig, men villig. Sen tittar hon på mig och frågar:
– Vågar jag verkligen åka på tantrafestival?
Jag håller kvar hennes blick och säger:
­– Javisst kan du åka, det är du själv som väljer vad du säger ja till.




På tisdag eftermiddag är jag på Ängsbacka för att vara med om invigningen av årets tantrafestival, den fjärde som anordnas där. Jag ser fram emot att möta en massa livsbejakande människor, personer som gillar möten, som gillar närvaro och som är nyfikna på tantrans möjligheter.

Tantra handlar om livet och där är sexualiteten en viktig del. På årets festival finns en stark koppling mellan andlighet och sexualitet och med möjlighet att vara med om allt från samtal, dans till workshoppar som är mer avancerade.

Till festivalen är alla som fyllt 18 år välkomna och du behöver inte ha några erfarenheter av tantra med dig i bagaget. Nyfikenhet, öppenhet och en förmåga att känna in när du vill säga ja, respektive nej, skapar goda förutsättningar för att du ska få ut mycket av festivadagarna.

Festivalgeneralen Lin Holmquist säger:
­ – Vi vill bli mer frigjorda i sex och nu handlar det inte om att ha många partner eller älska i nya ställningar, utan vi vill känna mer, vara mer i våra hjärtan. Det längtar många efter, tror jag.

Jag tror det ligger en hel del i vad Lin säger. Själv älskar jag att känna, att vara närvarande i ett möte, att känna kramen i hela kroppen, eller det pirr som närvarande beröring kan ge. Det är härligt att befinna sig på en plats där jag kan känna mig fri som en fjäril, där jag kan hoppa mellan blommor, i form av olika workshoppar, och där jag har möjlighet att prova på det jag känner lust till i stunden.




Det som är så speciellt med att vara på en festival av det här slaget är att jag kan känna mig omsluten av den atmosfär som finns där. Du kommer in i ett sammanhang där du inlemmas i den stora gruppen och där du kommer att bli närmare bekant med en mindre grupp människor, en sharinggrupp, där du en gång om dagen får dela det du har på hjärtat, eller det som känns i stunden. Varje förmiddag sker en gemensam aktivitet, som du har möjlighet att vara med på, så att du får en känsla för vilka du kan leka med, i vilket sammanhang du är och bli nyfiken på dagens workshoppar.

Varje dag finns workshoppar i olika kategorier. Det finns de som inte involverar kroppskontakt alls och de finns de som är mer sexuellt inriktade, det finns möjlighet till dans, det finns möjlighet att lyssna till lärare från flera länder. Det finns möjlighet att göra ingenting, att ta en fika och bara känna atmosfären.

Det är skönt att befinna sig i ett land, i ett sammanhang, där de enda droger som förekommer är de som skapas i din egen kropp, kramar kan fylla dig med oxytoccin och njutning kan stimulera andra hormoner. Du kommer att få god vegetarisk mat och ta dagen i ditt eget tempo.

Själv kommer jag att se de här dagarna som en semester från vardagslivet, jag går in i en värld av färg, av tillåtande, av beröring och av sexuell vibration. Jag kommer att få möta lärare som jag känner och sådana som är nya för mig. Eftersom jag är i branschen kommer jag att jobba lite och resultatet av det kommer du så småningom att kunna höra i 100%-podden.

Jag kommer att få prata svenska och engelska, jag kommer att få prata kroppsspråk och kanske jibberisch. Jag kommer att få vara.

Tillåt din nyfikenhet på livet att ta dig till tantrafestivalen på Ängsbacka. Tillåt dig att utmana dig själv, tillåt dig att i kortare eller längre stunder kliva ur din komfortzon och tillåta magin att finnas där en stund. Här kan du ladda ner det preliminära programmet.

Dansa till Eugene Hedlunds rytmer, träna dejting med Santoshi Amor, lek med sexmagi med Shashi Solluna eller Baba Dez Nichols, eller lär dig mer om hur du kan släppa kroppens pansar med Andrew Barnes, lär dig mer om din förmåga att få orgasm, dansa tantrisk tango, möt det maskulina i dig med Herman Ottosson och det feminina i dig med Shashi, Komala och Santoshi, pröva kontaktimprovisation med Magnus Vikström, möt stjärnan i dig med Lahmita Jacobsson, gå på tantrafest och lev ut dina fantasier.

Det där var bara ett axplock ur programmet. Det finns så mycket mer.

Och kommer du dit … och kommer fram till mig och önskar en kram… så är chansen stor att du får ett ja. Jag kan också erbjuda dig 10% rabatt på festivalpriset. Ange koden LUST15 när du köper biljetten, så är rabatten din.


Hoppas vi ses om några dagar. 

Kärlek till dig. För att du är du.


Related

världen 8764151642916081845

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item