charlottecronquist

Nio skäl till att inte längre söka andras godkännande



Längre ner finns berättelsen om Peace Pilgrim. Hon vågade göra sin grej!


Hur viktigt är det att andra gillar dig?
Att de godkänner dig och vad du gör?
Förmodligen alldeles för viktigt.
Tänk om du kunde säga: "Vad du tycker om mig har jag inte med att göra".
Här får du en lista med nio skäl till varför du inte längre behöver söka andras godkännande.


Jag  står numera på egna ben, jag känner att jag är värdefull och långsamt blir det mindre viktigt vad andra tycker om mig.
Men fortfarande kan det ibland kännas svårt när jag inte blir sedd eller när jag blir dömd av andra.
Jag kan tänka mig att det är något de flesta kämpar med. Att vi vill bli godkända av andra. Då kan det kännas skönt med att få en lista som har hjälpt andra att sluta bry sig så mycket om andras godkännande.

Jag hann den på Purposefariy, där det finns många klokheter att hämta.

En sant stark person behöver lika lite godkännande från någon annan, som ett lejon behöver få godkännande från ett får.



Om du bryr dig om att andra ska godkänna dig, så blir du deras fånge.

1. Alla kan inte gilla dig.

Den som är älskad av alla, kan samtidigt vara älskad av ingen. Vem är du om du försöker vara en som alla kan älska? Förmodligen blir du en blek kopia. Du vågar inte stå för vem du är. Du tappar bort din kärna. Vad skulle istället hända när du kan svälja att du är du och att alla kanske inte gillar det? Numera tycker jag att det är bättre att bli älskad för den jag är, än att några gillar en person jag försöker spela för att bli älskad. 

Har du fiender? Bra. Det betyder att du har stått upp för något, någon gång i ditt liv.
Winston Churchill.


2. Du kan vara lycklig även utan andras godkännande.

Vem bestämmer hur du mår? Du själv eller vad andra tycker om dig? När du känner dig värdefull, tappar andras bedömningar i betydelse.

Egenvärde kommer från en enda sak - att du känner att du är värdefull. 


3. Du kan inte kontrollera vad andra människor tycker om dig.

Du kan regissera ditt liv, men du kan inte regissera andras. Andas igenom det.

Stora andar har alltid mött våldsamt motstånd från dem som är medelmåttiga. De senare kan inte förstå när någon inte tanklöst ger efter för ärvda fördomar, utan ärligt och modigt använder sin intelligens.

Albert Einstein


4. Det tar en väldig massa tid att försöka få alla att gilla en.

Använd istället tiden för att göra sådant du verkligen gillar att göra.

5. Att försöka få andra att gilla dig dränerar dig på energi.

Varje gång du tänker på vad någon kanske tänker eller tycker om dig, så slösar du både bort tid och energi. Vad hade du kunnat göra istället för att grubbla över vad som händer i någon annans huvud?

6. Du är fri att vara den du vill vara.

Fundera på hur din värld skulle kunna se ut om du släppte idén om att du kan kontrollera den, eller åtminstone släppte idén om att du kan kontrollera vad andra tycker om dig. Skulle du vilja att någon kontrollerade dig eller dina tankar? Ta det perspektivet och känn efter. Hur skulle det vara om du släppte dig och andra fria?

7. Du får inre frid.

Ett bra sätt att komma i kontakt med din inre frid är att hitta en daglig vana, som till exempel att meditera. Här på bloggen finns många meditationer som du kan testa. 

När du känner frid inom dig, så blir en person som kan leva i fred med andra.


8. Det är du som kontrollerar ditt liv, ingen annan.

Det är du som tar alla steg du tar, det är du som har möjligheten att bestämma vart de för dig. Det är du som kan säga ja eller nej. Använd den möjligheten. Sätt dig vid ratten och led ditt liv.

9. Den enda personen du behöver få godkänt av är dig själv.


Allt som irriterar oss hos andra kan leda oss till en ökad förståelse av oss själva. 
CG Jung


När du dömer någon annan, så definierar du inte dem, du definierar dig själv som någon som har ett behov av att döma. 
Wayne Dyer

Related

kärlek 7919741380559853648

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item