charlottecronquist

Sexualitet: Pappa, hur blev jag till?


Det är märkligt nog möjligt att skildra hur barn blir till och utesluta liggandet.

Jag minns när jag väntade mitt tredje barn och frågade min sexåring om hon visste hur bebin kommit in i magen.
Sexåringen tittade på mig med stadig blick och sa:
- Ni har knullat så klart.
Jag är helt säker på att jag rodnade. Jag var inte alls beredd på det uppriktiga svaret, inte heller att barnet använde just ordet "knulla".


Jag tänker att en av världens mest naturliga och oskyldiga fråga är barnets:
– Hur blev jag till?
Det märkliga är att vi lever i ett samhälle där många vuxna reagerar som jag, genom blygsel, eller genom en känsla av att nu kommer det att bli pinsamt.
Varför gör vi kärleksakten till något som vi har svårt att prata med barn om?
Lyssna på dessa nio underhållande minuter med Julia Sweeney och fråga dig hur du skulle svara på den fråga som hon hanterar ... eller snarare inte hanterar....

Reflektionsfråga:
Vad vill du berätta för ett barn om hur de blir till?

Related

sexualitet 2763606197682472671

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item