charlottecronquist

Livet: Kraften finns i dig

En stunds fysisk aktivitet kan göra att jag påtagligt känner kraften i mig.

Jag vaknar mitt i natten och jag hör återkommande meningen:
Your power is within, your power is within.
Jag kan inte somna ifrån den där meningen, om att kraften bor inuti mig. Jag behöver påminnas om det. Att jag bär kraften inom mig.



Jag dansar en stund, tills pulsen börjar slå lite snabbare och jag känner hur svetten börjar rinna. Då stannar jag upp och blundar. Till en början är andningen snabb och efter en stund är den som vanligt igen. Det jag känner är livet i mig, pulsen i mig, andningen i mig – och kraften i mig.

I närvaron kan jag känna den där kraften. Det är lättare när jag står upp. Då kan jag föreställa mig hur den aktiverar hela mitt system och att medveten om att jag äger min egen kraft kan bära mig resten av dagen.

Jag tror det är viktigt att hämta hem den egna kraften. Att känna att jag är, att jag duger, att jag är bra som jag är och att jag då och då är på väg mot något mål med bestämda steg. Det är lättare att fatta beslut när jag är i min kraft. Det är lättare att säga ja och lättare att säga nej. Det är som att jag vågar mer då. Som att kraften i mig viskar till mig: ”Stå upp för dig själv nu, det är ditt liv det handlar om”. Och detta kan handla om vad som helst, från att be om bra betalt till att säga nej till något som inte tjänar mig.

Den där kraften jag talar om, vad är den? Går den att uttrycka på något annat sätt? Du väljer själv vad du vill kalla din kraft. Jag brukar tala om livsenergin som finns i mig och personligen ser jag en stark koppling mellan sexualitet och livsenergi. När jag tillåter mig att känna också de sexuella vibbarna i mig är det som att det också stärker kraften i hela mitt system och gör det lättare att ta för mig av livet. Jag blir helt enkelt mer kåt på livet, när jag står i min kraft.

Jag kan hämta hem den på många sätt. Genom dans, meditation, promenader, möten med naturen, genom att älska, genom att vara närvarande. Ibland får jag faktiskt hjälp att komma i kontakt med de lite djupare aspekterna av mig själv genom att bli lite arg, det är som att adrenalinet ibland kan höja känslan av närvaro.

Och då, när jag står i kraften, när jag känner att min kraft är min, då står jag också stadig på marken och är svårare att slå omkull.

Reflektionsfråga:

I vilka situationer känner du din egen kraft?


Charlotte Rudenstam är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet. Hon skapar 100%-podden där du möter fantastiska människor som älskar livet. 
Författare till  böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” ochIngen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft”.


Related

livet 2758966064839005429

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item