charlottecronquist

Den där vardagssexismen mot män



Jag kliver upp ur tunnelbanan vid Hötorget, och vid entrén till fina affären finns en jätteaffisch, som i princip saknar text, men som sänder ett tydligt budskap.


Jag ser på den smokingklädde mannen med det gråmelerade skäggets charm och hur han beundrande betraktar den betydligt yngre kvinnan som håller hans hand.
En lyckad man har alltså en yngre kvinna. 

Sexistiskt så det stänker.


Affischen väcker känslor i mig. Jag ser en bild av en framgångsrik man i en storstad, det finns attribut som handlar om framgång och fest och i centrum av hans fokus är naturligtvis en kvinna som han kan beundra och kanske koppla av med.

Jag hinner tänka att det är lite synd om män som blir matade av dessa bilder av vad framgång är och att de förväntas söka sig till unga kvinnor… och under ytan går det att ana gamla unkna värderingar kring sex och relationer. Den yngre kvinnan, den kanske obefläckade, den rena och så mannen av värld, mannen med erfarenhet, mannen som kan lotsa detta kuttersmycke i hamn.

Kvinnan som en vinstlott, kvinnan som en trofé, kvinnan som någon som snart kan få en ny roll som ”hans”…

Jag ser sexism i bilden av mannen.

En annan dag åker jag upp i rulltrappan på en annan tunnelbanestation. Det är reklam för kommande evenemang med Lena Ph respektive Jerry Williams, hans rynkor är highlightade, hennes är retuscherade.

Män får åldras med värdighet, kvinnors åldrande ska döljas bakom krämer, behandlingar, botox, lyftningar, kroppsjusteringar eller helt enkelt genom att sudda ut anletsdragen.

Vi matas med värderingar som säger att män förblir sexiga, oavsett om deras kroppar åldras och att kombinationen framgång och grå tinningar är nästan oemotståndligt. Samtidigt matas vi med värderingar att kvinnor som fått grå stänk i håret eller begynnande gäddhäng är sexuellt oattraktiva och kanske till och med sexuellt ointresserade.

Jag leker med tanken att affischen från fina affären får omvänd genusordning. Jag ser en kvinna med diadem som gnistrar och med grått i håret, som tittar upp mot en ung man. Hon ser på honom med en beundrande och lysten blick. Han håller hennes hand, de vill ha varandra.

Skulle den bilden vara möjlig? Vad skulle den väcka?

Jag tror det är få som ens noterar sexismen i den bild som nu finns, för vi är så vana att se äldre män med yngre kvinnor i knäet, men fortfarande ack så ovana vid att kvinnor väljer yngre män.

De par som består av ung man och en kvinna som är äldre än honom får kommenterar, ibland elaka och kvinnor som Madonna som visar upp yngre älskare, gör det inte ostraffat. Ögonbrynen höjs, dömanden haglar.

Jag är så glad att jag har ett levande föredöme i min egen familj, ity min käre mors make är ungefär tio år yngre än hon.

Men som sagt, stackars män som hela tiden måste söka sig nedåt i åldrarna, tänk vilka fantastiska mogna sexiga kvinnor de riskerar att gå miste om. 

Charlotte Cronquist är författare och coach med inriktning på relationer och sexualitet.

Related

världen 6477370082895019286

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item