charlottecronquist

Vem är jag? Kanske den svåraste frågan av alla.


I mitt liv uppstår magi ganska ofta.
Det är då jag kommer i kontakt med något som är större än jag.
Kanske den gudagnista jag och allt liv föddes ur.
I går hände det igen. Flera gånger.
Det räckte med att ställa frågan: Vem är jag?



Det finns frågor som saknar svar, som är koans, som det går att meditera över i ett helt liv. En sådan fråga är: Vem är jag?
Stanna till, andas, och se på frågan bortom vad du gör.
Vem är jag?

I går satt jag mötesordförande. Jag bad alla deltagare under en minut svara på frågan vem är jag och utan att ta med något görande, någon information på cv:t, liksom hämta svaret inifrån.

För mig skapades en magisk stund. Det var som att änglar vandrade runt i rummet.

För när deltagarna –och jag själv – tvingades bortom ”journalist, företagare etc”, så kommer något annat, något djupare fram. Var och en skulle svara på frågan under två minuter och för varje svar kommer något ännu djupare.

Ju längre tid jag har på mig att svara på frågan och samtidigt svarar utifrån det jag upplever i ögonblicket, desto längre tycks svaren komma ifrån idéerna om vem jag är. Det är som att jag, för varje gång jag säger ” Jag är...” så kommer det något jag varken visste eller förväntade mig, som föds i ögonblicket.

Ibland landar jag helt enkelt i JAG ÄR.

Det är så spännande att höra mina egna och andras svar. Jag är livet. Jag är kärleken. Jag är varandet.... Det är sådana saker som kommer i andra, tredje, eller fjärde vågen...

Så igår, när alla hade sagt sina jag är, var det som att rummet hade blivit större, som att vi vistades i en space utan tak, alltså en helt öppen space, med tillgång till allt.

Jag fick en förnimmelse av att på en och samma gång befinna mig i ett konferensrum på ett kontorskomplex i Malmö och så i något där vi alla var förenade. Som att vi, för några andetag var samma kropp, som att allt är möjligt, som livets utmaningar blåstes bort och jag för en stund var allt och inget, min andning, de andras andning.

Och detta skedde på mycket kort tid, bara av att inifrån svara på en till synes enkelt fråga.

Så vad händer när du frågar dig: Vem är jag? Vad händer om du behöver upprepa: Jag är... och så fylla på med ett eller flera ord, och göra det i två minuter, i tre minuter eller fyra minuter... Vad kan du upptäcka om dig själv? Om livet? Om kärleken och varandet?

Och vad händer då med det andra, allt görandet, livets måsten och vilja... Vad händer när du startar inifrån dig själv.

Ett av miljoner möjliga svar, och det som är sant i mig just nu, är att livet blir magiskt.

Jag är så djupt tacksam över dessa ögonblick av klarsyn, då det enda som hörs är livets andhämtning.




Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer.

Related

livet 3910895671087288708

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item