charlottecronquist

Locka någon att le idag #lediglördag




Du kanske har varit med om det.
Att du mött människor som er sura, frustrerade eller besvikna ut.
Människor vars rynkor avslöjar ilska eller missnöje.
Det är så härligt att locka just dem att spricka ut i ett leende.


Ibland känns det som att det ligger en sordin på stämningen. 

Någon sitter sur vid matbordet och den dåliga stämningen smittar. 
Eller du går fram till en expedit i affären och möts av en irriterad röst 
och du sätter din glädje i halsen. 

Påminn dig alltså om ett tillfälle då du mött någon som antingen varit sur, eller som med sitt dåliga humör smittat ner andra.


Valde du vid något av de tillfällena att göra något annat än det förväntade?
Att också bli sur och irriterad vid matbordet eller att svara den sura expediten med samma mynt?
Eller valde du något annat?


Jag har ibland haft som sport att få sura - okända - människor att le. 

Alltså att jag går runt i affärer och möter människor som är sura... och så ger jag dem en sann komplimang. 
Jag hittar något hos dem... som jag kan glädja dem med att säga: 
“Å, vilket fint halsband du har.” 
Eller så kommer jag med någon tokrolig kommentar 
(ibland genom att helt enkelt skoja med mg själv.) 
Eller så hittar jag på något annat. 

Det häftiga är att det i princip alltid fungerar. 

Det är som att jag visar: 
“Jag ser dig och du är okej” och att det... förändrar världen. 
Man skulle också kunna säga att jag sänder kärlek till dem.

Jag har tänkt många gånger på hur en person kan sätta stämningen vid ett fikabord, vid ett möte, under en paus... och det är oftast den sura och irriterade personen. 

Men varför ska vi tillåta att den som valt surhet, ska smitta alla andra. 
Jag kan ju välja glädje. 
Och jag märker att när jag göra det... så smittar det så småningom också.
För vem tjänar på att rädslan styr? 

Ingen vad jag vet.

Så ta och locka någon att le, 

att visa din kärlek, 
visa att du ser någon annan... 

Du behöver bara göra något ytterst lite... och lägg märke till reaktionen.
Förmodligen bidrar det till att du kommer att känna dig varmare i ditt hjärta också.

Kram! Du är bäst!



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

livet 2256146087916822164

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item