charlottecronquist

Relationer: Varför bry sig så mycket om andras livsval?



Men så kan man inte göra!

Hur många gånger har jag inte hört någon säga detta om någon annans livsval.

Och handen på hjärtat, hur många gånger har jag själv rynkat på näsan åt andra?

Frågan är varför vi lägger ner så mycket energi på att döma andra, istället för att skärskåda orsakerna till att vi gör det.


Så det är naturligt att vi omedvetet reagerar på vad andra gör. Men varje gång finns en möjlighet att lära sig något nytt om sig själv och att bli mindre dömande. 

Men, så där kan man inte göra! En mening som den brukar vara en automatreaktion. Alltså något som bara undslipper en och som är ett tecken på en värdering som personen kan vara medveten eller omedveten om.

Det är som att personen ryggar tillbaka inför någon annans val och alltså gör det genom att att säga till den andra att hen gör fel. För den som får höra det kan det, i känsliga lägen, kännas som ett skambeläggande. En känslig person kan tolka det som ” Du som gör som man inte får göra ÄR fel.”

Dessa automatreaktioner som de allra flesta av oss har, döljer ofta en rädsla. Rädslan kan gälla nästan vad som helst, men bottnar ofta i en känsla av ett hot, av att den som utbrister meningar som ”så kan man inte göra”, tycker att det den andre gjort hotar hens egna livsval eller ibland pekar på en längtan som hen innerst inne har. Ibland kan det också handlar om de förväntningar vi omedvetet lägger på andra och hur de ska uppträda.

De som väljer att leva utanför majoritetssamhällets ofta outtalade normer möts ofta av denna typ av reaktioner.

  • Tänk på den person som upptäcker att hen tänder på personer av samma kön, eller personer oavsett kön. 
  • Tänk på den som känner att deras kropp inte stämmer med könsidentiteten. 
  • Tänk på den som kan älska flera samtidigt och som gärna vill leva i en öppen eller dynamisk relation. 
  • Tänk på den som säger att hen absolut inte vill ha barn (där drabbar automatreaktionerna fler kvinnor än män… ”det är klart att du vill ha barn, annars är du inte normal”). 
  • Tänk på den som vill leva ensam och avstå helt ifrån sex och närhet.

Läs gärna igenom de där meningarna och lägg märke till om dina tankar och automatreaktioner går igång. 
Lägg märke till hur lätt det är att låta egna erfarenheter, egen längtan och egen rädsla påverka bedömningen av andras livsval. Känns detta väldigt starkt i dig, kan du läsa mer här.

Jag vet att jag själv genom livet har dömd nästan alla dessa beteenden när jag mött dem. Innan jag lärde känna min första bögkompis var samkönat sex okänt och främmande för mig och jag fnissade nervöst första gången en vän berättade att han älskade en man.

Det enda som passerade utan att jag omedvetet dömde hen, var en man född i en kvinnas kropp, som valde att bli det kön han innerst inne alltid varit. Men då var jag så gammal och erfaren att det inte satte igång kedjan av omedvetna reaktioner. Då var jag mest glad för att han äntligen fick komma hem.

Så det är naturligt att vi omedvetet reagerar på vad andra gör. Men varje gång finns, som jag ser det, en möjlighet att lära sig något nytt om sig själv och att bli mindre dömande. För om en älskar tjejer, en killar, en båda, en flera, en inte längtar efter den sinnliga kärleken alls. So what? Vad är det i andras livsval som skrämmer så?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer





Related

kärlek 4586358751473274835

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item