charlottecronquist

Sexualitet: Vill du känna mindre skam i kroppen?





Han säger kuk, fitta, knulla.
Jag vänder mig bort och rodnar.
Han säger det bara för att provocera mig, för att visa hur mycket skam i kroppen jag har.
Det är mer än 20 år sedan. I dag klarar jag att både säga de orden och höra andra säga dem.
Jag har avskammat mig en hel del - och jag vill vara med och bidra till att du också gör det.


När någon säger: "Har du ingen skam i kroppen", då hör jag någon som egentligen säger: "du är fel, du borde skämmas".
Jag undrar hur många gånger jag har mött skambelägganden i mitt liv. När andra säger att jag borde skämmas och jag känner att jag behöver ändra beteende för att göra dem till lags eller få dem att gilla mig, så krymper jag - i synnerhet om skammen handlar om sexualitet eller relationer.
Det finns så många mer eller mindre dolda värderingar i samhället, det finns så många idéer om hur människor ska vara. Det finns uppfattningar om vilken slags relationer som är okej och också när och hur vi får visa kärlek eller älska.
Det finns en stor koppling mellan skam och sex, en koppling som gör att jag höll mig tillbaka, höll min lust och längtan tillbaka - för att jag var så rädd för vad den andre skulle tycka.
Jag var till exempel rädd att "fråga chans" på någon, av rädslan att bli avvisad. Jag var rädd för att vara för villig eller för ovillig till sex. Jag tillät sex som jag egentligen inte ville ha för att jag ville vara älskad. Jag lät bli sex, av rädsla för andras reaktioner eller för skammen det skulle kunna innebära att bli gravid.
Och jag är övertygad om att när vi känner mindre skam, blir vi mer fria att vara oss själva. Det blir lättare att känna efter vilken slags relationer vi vill ha, när vi vill ha sex och med vem. Det blir lättare att fånga in våra egna värderingar och följa dem, istället för att ängslas över vad andra ska tycka.
Jag vill alltså bidra till att din frihet ökar - i synnerhet inom området relationer och sexualitet. Det är ett av skälen till att jag skapat webbkursen "Ingen skam i kroppen". 





I kursen får du
  • En förståelse för hur dina (omedvetna) värderingar om kroppen och sexualiteten styr dig.
  • En förståelse för hur skam påverkar förmågan att njuta.
  • En ny förståelse för din egen kropp.
  • Verktyg och övningar som ökar din självkänsla.
  • Verktyg och övningar som bejakar din kropp, din sexualitet och din gränssättning.
  • Meditationer som ger fördjupande insikter skam, kropp och sexualitet.
  • Bonus i form av rabatt på personlig coaching.

Normalt kostar denna kurs 599:- inkl moms.

Men eftersom du läser min blogg så ger jag dig en introduktionsrabatt på hela 35% - som gäller de första 100 som väljer att gå kursen och har funnit den här. Då blir priset under 400 kr. För att få det priset behöver du använda rabattkoden ccintro när du köper kursen.

Här kan du läsa mer om kursen.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

webbkurs 4173333446765247081

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item