charlottecronquist

Tänk om ett rikt sexliv är rena rama friskvården?



Jag undrar om det någonsin har hänt att någon har fått ordinationen ”se till att ha bra sex så kommer du att känna dig friskare” av sin doktor.
Kanske är det så att denna ordination så småningom kan bli självklar?
Hur skulle människans liv se ut om flera hade tillgång till den rikedom och den energi som sexualiteten kan föda?


Det är inte bara skönt att älska, det är välgörande också. Jag ser vad som händer med människor som börjar njuta mer av livet, som är mer i kontakt med sin sexualitet, som tycker om sina kroppar, som tillåter starka känslor av välbefinnande att vara där. Det är som att de blir uppladdade, som att de lyser, som att ögonen får en ny glöd och ibland som att något gammalt, något lite trött skalas av.

Tänk om ett rikt sexliv kunde ordineras den som börjar närma sig en utmattningsdepression? Vad skulle hända med den som möter sin sexualitet i närvaro, i andetaget, i famntaget, i upptäckarglädje?

Ju mer jag personligen tillåter sexualiteten att leva i mitt system, desto mer energisk känner jag mig. Eller snarare, det är som att den levande sexualiteten både möjliggör för mig att bli mer avslappnad, mer tillåtande och samtidigt mer fokuserad och energisk.

Jag ser det också hos människor som väljer liknande väg som jag. Som är mindre trötta, håglösa och stressade. Människor som rör sig med en ny säkerhet, som gillar sig själva inifrån djupet av sig själva och därmed blir magnetiskt attraktiva.

Jag funderar ofta på hur mycket hangups, trauman, osäkerhet och dåliga erfarenheter av sexualiteten ger en ond spiral, där livet känns allt mer svårt att leva. Där livet blir tråkigt, där det är svårt att se eller känna meningen.

Det finns många som söker sin tröst i andligheten, som affirmerar om bra saker som ska hända, som känner stark kontakt med något som är större än dem själva, som på så sätt känner en större mening i livet. Det är fint.

Och det finns också något mer och något annat. Ren andlighet handlar ofta om att lämna kroppen, att gå upp i tankarna, att känna sig förenad med något större, något bortom. Min personliga erfarenhet är att det blir än bättre när själva kroppen är med. När jag tillåter mig att njuta. När jag känner att sexualiteten både kan föra mig till känslan av att stå fast och trygg på jordytan och samtidigt känna att njutningen kan ta mig till himmelska höjder. Det är som att hela mitt system vitaliseras. Faktiskt är det så att min kropp känns mer vital, mjukare och följsammare än när jag startade min inre resa för drygt femton år sedan. Perioder då jag haft mindre tillgång till min sexualitet har jag hamnat farligt nära känslan av att vara utbränd, visserligen har jag hittills alltid kunnat häva dessa tillstånd med meditation, men jag märker nu att kombinationen sex och meditation, närvara och andning, kroppar som leker tillsammans är den perfekta friskvården för mig.

Så nästa gång du går till doktorn … fundera på vad du skulle svara på frågan: Hur fungerar ditt sexliv.

För dig som på ett enkelt sätt vill komma i kontakt med sexualiteten alldeles på egen hand, rekommenderar jag min webbkurs 21 meditationer för att frigöra din sexuella kraft. Ägna fem minuter om dagen åt dig själv och se hur ditt liv påverkas på längre eller kortare sikt.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer



Related

sexualitet 5074511528799056315

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item