charlottecronquist

Medvetna kärleksrelationer: Ta hand om din egen skit



Livet är en dans på rosor och ibland gör det ont.
I nära kärleksrelationer kommer du oundvikligen att komma i kontakt med gamla sår från det förflutna.
Säg att din partner har svikit dig, och du är rädd att svikas igen.
Om du vill leva i en medveten relation är ett grundtips att det är ditt eget ansvar att läka dina sår.




För många år sedan gick en partner till mig en tantrakurs. Jag visste att de skulle vara i tystnad under kursens första dagar, eftersom jag själv varit i samma situation. Men han hörde inte av sig på hela veckan.

Min oro väcktes, jag kände mig övergiven. Jag började fantisera om att han hade hittat någon på kursen som skulle ersätta mig. Sista kvällen innan han skulle komma hem började jag få stark ångest. Jag talade med vänner för att dämpa känslorna, men till slut, mitt i natten, körde jag till kursstället i Danmark, med planen att vara framme lagom till morgonmeditationen för att med egna ögon bevittna det jag fruktade mest av allt: Att jag hade blivit lämnad.

När jag kom in genom dörren såg jag honom. Han strålade av glädje över att se mig. Hela min fantasi rasade ihop som ett korthus, och ända hade jag ångest kvar i kroppen.

När han gick in för att avsluta kursen satt jag och talade med en person på stället hon sa:

– Det sista som lämnar en människa, hur medveten hon än är, är svartsjukan.

Då var jag inte ens medveten om att det jag kände kunde klassificeras som just svartsjuka. Jag var bara inne i mitt eget mörker, i min rädsla att bli övergiven, som verkligen hade blivit triggad av radiotystnaden.

Så här långt efteråt ser jag att jag redan då hade modet att möta smärtan, en önskan att ta reda på sanningen, till vilket pris som helst. För mig var det bättre att ta ett steg framåt och riskera att ”dö” än att sitta hemma och vänta på en eventuell dödsdom. 

Så det andra steget i att skapa medvetna kärleksrelationer är alltså att vara beredd om att läka sina egna sår. Igår kunde du läsa om meningen med en medveten relation.

Vad som triggas i just dig när du kommer i närheten av ett av dina sår vet jag inte. Jag vet inte vad det är som varit svåra situationer i livet. Men jag vet att många är rädda just för att bli avvisade, övergivna – och det är inte konstigt, eftersom vi som barn är helt beroende av att våra vårdnadshavare tar hand om oss. Annars riskerar vi bokstavligen att dö. Tricket är att förstå att den rädsla du känner som vuxen, egentligen bara är ett eko av det du upplevde som barn och att det har väldigt litet med dagens situationer att göra. Du dör inte av att bli lämnad av din partner, om nu det är värstascenariot.

När du väljer att gå in i en medveten relation är det viktigt att också förstå att själva närheten gör det lättare för de gamla såren att komma till ytan – och därmed får du en möjlighet att läka dem.

Du kommer förmodligen att känna allt det där du är rädd för, att du är inburad, att din partner inte bryr sig tillräckligt, att du blir avvisad och övergiven. Och det hör till. Att klara av att leva igenom de känslorna är viktigt. Att leva i en kärleksrelation handlar inte bara om mysiga känslor eller att vandra omkring på det rosa molnet.

Det är genom att bli medveten om och möta de grundantaganden och de omedvetna livsregler du har skapat som du kan välja om och välja nytt. Du kan – och tillsammans kan ni – utveckla en ny verklighet för relationen. Genom att möta smärtan, genom att tillåta såren att ligga där på ytan, genom att andas igenom dem, så kan gamla dysfunktionella mönster så småningom lösas upp och du kan möta din partner utifrån det som är och sker och inte som ett barn som är rädd att bli övergiven.

En sak jag brukar göra när starka känslor kommer och som jag inser är mitt bagage, är att jag tar djupa andetag och andas ut medvetet, för att slappna av i kroppen. Ibland kan jag känna hur adrenalinet pumpar i kroppen och då försöker jag helt enkelt bevittna det och inte drunkna i det. Ibland är det väldigt obehagligt, ungefär som när jag får en skamattack. Men efteråt har det blivit lite lättare att leva i nuet.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer







Related

kärlek 1346585565185724548

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item