charlottecronquist

#44 100%-podden möter Patrik Olterman






När jag mötte Patrik Olterman för första gången på en tantrafestival i Malmö blev jag förvånad när han berättade att han och hustrun Hanna ledde Frälsningsarmén i Malmö. Vad gjorde ett relativt ungt par till frälsningssoldater och vad fick dem att söka sig till tantra? Det var tankar som flög genom mitt huvud den gången.

Vi fick en fin kontakt den där första gången, jag minns att första samtalet skedde i en matkö, och senare kom Patrik då och då vara en gäst i mitt hem. Andra gånger förde vi samtal om meningen med livet i chattform. Ett år var jag med och deltog som frivillig på Frälsningsarméns julfirande.

I dag presenterar han sig så här: A pastor, preacher, pirate, poet and a public speaker. With formal training in theology, counselling and social work I teach with inspirational enthusiasm and passion.

Senare har vi bland annat mötts som assistenter när ISTA International School of Temple Arts för första gången genomförde en av sina utbildningar i Sverige. Spiritual sexual shamanic experience (SSSE) och i flera ISTA-sammanhang. Denna utbildning kommer att ske även denna sommar i mitten av augusti och Patrik kommer att vara med, denna gång som apprentice.

Ibland har jag följt Patrik och Hanna på nära håll, ibland med lite längre avstånd. För några år sedan började de fundera på hur de skulle få tillbaka glöden i sitt äktenskap och svaret blev, så småningom: Vi öppnar det!

Så under en period levde Patrik och Hanna polyamoröst, samtidigt som de drev Frälsningsarmén i Malmö. Detta var dock inget de kunde tala öppet om. Redan när de satte en HBTQ-flagga i fönstret till lokalen började det mullra bland de högsta beslutande inom Frälsningsarmén och så småningom tvingades de lämna sina poster. Frälsningsarmén blev för trång för en frihetsälskande pastor som Patrik Olterman.

Vi möts denna gång i ett försommarvarmt Malmö och samtalet kommer att handla mycket om vägen till frihet och förmågan att ta ansvar för sina liv.

I dag är paret Olterman helt öppna med att de lever i en dynamisk relation, där flera kärlekar och sexpartners ryms - och ändå är de mer trygga i sin relation än någonsin tidigare.

Under den tid som gått från det att vi möttes på en tantrafestival till i dag har Patrik utbildat sig till tantramassör, och erbjuder en rad olika sessioner, antingen på plats eller via Skype. Här kan du läsa mer om det.

Dessutom bloggar Patrik om det som ligger honom varmt om hjärtat. Det kan handla om allt ifrån teologi till sex. En mycket läsvärd blogg, skriven på engelska av en person som verkligen gillar att säga det varav hjärtat är fullt.





LLyssna till podden i ljudspelaren:


Om det inte går att lyssna i din webbläsare, kan du pröva här istället.
Eller ännu hellre prenumerera på podden! Det kan du göra här.

Om du visste vad stolt jag är över #100procentpodden.

Tänk att jag i dag har min egen radioshow och egen tidning på nätet - och att jag producerar allt innehåll själv och dessutom klarar allt det tekniska.

Podden har funnits i ett år nu och det finns ungefär 50 avsnitt ut, varav en handfull på engelska. Det är så wow, liksom!

Samtidigt är det en utmaning att lägga så mycket tid och energi till en fritidssyssla. Jag har funderat mycket på hur jag ska kunna säkra projektets framtid - och kunna lägga arbetstid på detta hjärteprojekt.

Jag är tacksam för varenda kotte som lyssnar på podden, och det är flera tusen personer som gör det, jag blir så glad för all respons jag får, både från dem som jag möter i podden och från dig som lyssnar. Responsen ger mig energi att fortsätta.

Nu har jag äntligen hittat ett sätt som gör det möjligt för dig att vara med och samskapa #100procentpodden och det är genom att du bidrar med 1 dollar (eller mer) per avsnitt jag sänder. Det gör du med hjälp av tjänsten Patreon, som är ett enkelt sätt att stötta kreatörer i sociala medier. Du får gärna berätta om den här möjligheten för fler ... varje dollar gör skillnad för mig! Här kan du läsa lite mer ingående om vad patreon är och hur det går till.

Senare i sommar har du möjlighet att träffa mig, när jag ska sända 100%-podden live på tantrafestivalen på Ängsbacka 2-7 augusti.Jag kan dessutom erbjuda dig 10% rabatt på festivalbiljetten. Den får du genom att använda koden LUST16 (och den ger faktiskt rabatt på alla sommarens festivaler på Ängsbacka).

Här kan du läsa mer om tantrafestivalen. Här hittar du festivalbiljetterna.

Vill du lyssna på Lin Holmquist som är festivalgeneral för tantrafestivalen? Självklart är hon med i 100%-podden och talar tantra och njutning.

En av workshopledarna på festivalen är Estera Saraswati. Här kan du lyssna på denna tantragudinna från Polen.







Related

100%-podden 9095315346575084910

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item