charlottecronquist

Vilken frihet tillåter du dig i ditt liv?




– Men så kan man inte göra! Så kan man verkligen inte göra!
Blicken tittar strängt på mig. Rösten blir allt skarpare.
­– Varför inte? Det är mitt liv och jag tar ansvar för mina handlingar.



Ibland undrar jag om det läskigaste som finns är frihet, eller känslan av att vara fri. Ibland är det som att rädslan egentligen handlar om något annat, för när jag säger att jag är fri och använder den friheten, så tar jag också ansvar för mina handlingar, mina känslor och mitt varande. När jag betraktar mig som fri är det svårare för mig att gömma mig bakom konventioner eller andras idéer om hur livet ska levas.

När jag lever i större frihet är det också som att jag håller mina skamkänslor i handen. Jag kan titta åt deras håll och bestämma mig för om de är de eller jag själv som ska bestämma mitt handlingsutrymme. Numera dansar jag och skammen en ganska avslappnad dans tillsammans och det är mycket mer sällan som den har kommandot i mitt liv.

Självklart finns skamrösterna kvar. Ibland kommer de inifrån mig själv, ibland kommer det från någon människa jag möter. Det kan vara en människa som själv inte tillåter sig det utrymme jag gör och där de dömande orden bara bubblar ut, liksom av sig själva.

När jag möts av ”men så kan man inte göra” i dag, är det sällan jag går in och argumenterar, blir ledsen, eller känner mig skammad. Allt oftare är jag medveten om att orden är projektioner och att det handlar mycket mer om personens egen rädsla än om mitt beteende.

Då och då befinner jag mig i miljöer som är mycket mer fria än andra. Det kan vara en festival, en kurs eller ett annat arrangemang där de som deltar är varse om och omfamnar de spelregler som skapas i detta sammanhang.

Friheten kan handla om olika saker och för mig är det extra spännande och utmanande att möta miljöer där friheten också innefattar sexualitet. Vad händer i mig när jag befinner mig i en sexuellt mer tillåtande miljö? Vad händer med andra människor? Vad händer i mötet mellan människor där?

Det jag upptäcker är många saker. En av dem är att det är skönt att vistas i rum där jag är fri att vara jag, att visa hela mitt register, att följa det flow jag befinner mig i för ögonblicket. På samma sätt är det skönt att möta andra som känner en liknande frihetsgrad, att se leendena på deras läppar, att se kropparnas rörelse i frihet, att se lekfullheten som får blomma, att se stilla flörtar, mjukhet, men också det energirika och det hjärtöppnande.

Det är också intressant att notera den blyghet som kan uppstå, rodnaden som kan uppstå på min eller någon annans kind och se att skammen faktiskt också inträder vid frihetens utposter.

Vad gör jag då med denna frihet?

Jo, jag tillåter mig att känna livet fullt ut i mig. När jag inkluderar även den sexuella energin i den frihet jag tillåter mig, så är det som att detta också smittar av sig på resten av livet. Så skönt som livet är nu, har jag nog inte upplevt det tidigare.

Min rekommendation till dig är att du börjar utforska vilken frihet du tillåter i ditt liv.

Här är några konkreta sätt att möta den:


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Related

livet 3267529030877767452

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item