charlottecronquist

Sexualitet: Att bygga upp kåthet som varar länge


Sex kan givetvis var något som är över på sju minuter, som är tiden för ett svenskt standardsamlag.
Sex kan vara något som pågår länge, på många sätt. Lust och kåthet kan byggas upp och stanna länge i kroppen.
Tricket är att låta bli att spruta bort lusten.



Låt oss säga att du är van vid snabbt och effektivt sex. Du njuter visserligen av det, men känner att du, åtminstone då och då, söker något som varar längre. Ibland kanske det snabba och intensiva fyrverkeriet går igång och avslutas alldeles för snabbt och så befinner du dig efteråt i en slags tomhet och trötthet och tänker … nu känner jag mig härligt avslappnad och har väl fått min dos av njutning. Nu kan jag vila från sex ett tag.

Den där lite trötta känslan är skön. Och ibland är den snabba orgasmstunden också så oerhört skön att en kan tänka att det inte är värt att testa något annat, något som kanske tar längre tid och något som kanske inte skapar samma intensitet i ditt system.

Det är när de där tankarna kommer som jag vill rekommendera dig att bygga energi istället för att släppa ut den, så fort lusten blir riktigt hög. Och bygga sexuell energi kan du göra långt innan du hamnar i en traditionellt sexuell situation.

Du kan bygga kåthet och lust medvetet och du kan också se till att behålla den i kroppen. I tantra pratar en mycket om andning, ljud och rörelse, breath, sounds, and movement. Med hjälp av dessa tre kan den sexuella energin väckas, snabbt när det passar, långsammare när det är läge för det.

Det viktiga är att medvetet ta med andning, ljud och rörelse, det är sätt att stimulera energin i kroppen och få en rad hormoner att vakna och röra på sig. Alla de här sakerna är på sätt och vis rörelse. Andetagen är en rörelse. Ljuden skapar vibration. Och när du rör på kroppen, ja då är ju rörelsen där.

Så vad kan en göra då? Till exempel dansa med fokus på höfterna. Dansa vilt och låta höfterna röra sig mjukt. Dansa dig svettig, så att du, när du efteråt stannar till ett tag verkligen känner din andhämtning, känner flåsande ljud och känner hjärtat bulta i kroppen. Se där är din energi som finns där här och nu.

När du sedan vill möta dig själv eller andra sexuellt, kan du träna på att ha fokus att dra ner på takten och att fortsätta bygga energi. Låt säga att du ligger i en omfamning och andas med en partner. Tillåt andetagen att bli djupa och långsamma. När upphetsningsnivån ökar och andetagen blir snabbare och du känner för att komma, sakta ner andningen igen, gör den riktigt långsam en stund, långsam och djup och tillåt dig för en stund att bara känna hur du håller på att fylla din kropp med energi. Denna omfamning kan så klart även innefatta samlag. Att ni ligger tillsammans, andas, känner rörelsen i varandras kroppar, men låter bli att ha ett mål för resan. Njut tillsammans medan energin byggs upp.

När du fortsätter att bygga energin och när ditt fokus är att vara i nuet och att resan är själva målet, ja det är då du kan upptäcka att kåtheten ökar, snabbt eller långsamt, att kåtheten ökar och stannar kvar. Det kan börja kännas som att mötet kan fortgå länge. När du tränat ett tag kan du verkligen känna energin löpa genom din kropp, kanske också genom din partner och där kåtheten åker bredband.

Låt oss säga att du och din partner medvetet undviker snabba intensiva orgasmer den här gången. För en man innebär det att undvika ejakulation. För en kvinna innebär det att undvika rena klitorisorgasmer.

Tillåt er att älska på med intensitet, men utan orgasmfokus, och lägg märke till hur det känns i kroppen… En timme efter att mötet har börjar är det mycket möjligt så att du är kåtare än vid starten… men att kåtheten kan ha en annan kvalitet än du är van vid … och du märker att där du förut hade känt dig trött och utmattad vid det här laget, nu känner… jag vill fortsätta leka …

När en tillåter energin att byggas upp, så är min upplevelse att min kropp blir sexuellt aktiverad och när jag vaknar följande morgon, då finns lusten redan där. En lust, en kåthet på livet som kan levas ut sexuellt, till exempel med en stunds självnjutning, men som också kan tillåtas finnas med där som en energi jag bär med mig under dagen och som gör livet så mycket roligare och spännande.

Vad kan du göra, förutom att träna själv?
1). Om du snabbt vill börja få en känsla för vad sexuell energi är och hur den känns i dig, rekommenderar jag min webbkurs 21 meditationer. Det räcker med 5-10 minuter om dagen.
2.) Bli coachad av mig. De flesta som kommer till mig vill få bättre fungerande relationer och sexliv. 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Related

sexualitet 8168271493176604484

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag håller med om det du skriver. Jag har också de upplevelserna av laddning av energier.
    Jag kanske också skulle bli coach.
    Det finns en diskussion om och en önskan om att vi ska sätta upp laddstolpar för att ladda batterierna för elbilar.
    På samma sätt skulle vi kunna ha en diskussion om och en önskan om att vi ska använda staken för att ladda ”batterierna” för den mänskliga livsenergin.
    En laddstolpe för bilen och en laddstake till frun.
    En eventuell framtida rekommendation från socialstyrelsen, ”ladda sexenergin för dagen, innan du kliver upp på morgonen, ensam eller med en partner”.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item