charlottecronquist

Veckokrönika: Jag väntar inte tills i morgon



Sätter du livet på vänt? Tänker du att drömmar är något du kan förverkliga i morgon?
Tänk om du fortsätter så hela livet och tänker att i morgon... då ska du...
Jag insåg för flera år sedan att det inte är någon idé att vänta tills i morgon. Jag väljer att njuta av livet nu.
Den attityden har gett mig många härliga äventyr och oväntade möten.


Det är så lätt att ha en idé om att det inte går att leva livet som en önskar just nu. Raden av ursäkter för att inte göra det kan vara milslång. Det jag har blivit medveten om är att bakom ursäkterna (som kan vara nästan vad som helst, till exempel: jag har inte tid, jag har inte råd, jag är för gammal/ung, det är för svårt, ingen har gjort det tidigare, vad ska andra säga om jag gör det) döljer sig något så enkelt och så svårt som RÄDSLA.
Hur många gånger har du låtit bli att verkligen leva ditt liv för att du är rädd för konsekvenserna? Jag har i alla fall tvekat många gånger. Varit på vippen att följa en härlig impuls, att ta ut en ny riktning i livet, att gå in i eller lämna en relation, att säga ja eller nej till ett jobb, att flytta...
Det jag har upptäckt är att livet på vänt är ganska tråkigt. Det finns inga garantier om framtiden. Livet är ju nu och därför vill jag leva det nu.
När människor vid livets slut får frågan vad de ångrat mest i livet är detta det vanligaste svaret:

En fördel med att ha passerat 50 är att det är så uppenbart att livet är nu, att framtiden inte är garanterat. Jag ser människor i min ålder och lite äldre som faller som furor, som drar sina sista suckar och det ger mig perspektiv. Livet är kort. Vi lever knappt som ett andetag i kosmos. Och då är frågan: Ska jag leva det liv jag tror att andra förväntar sig av mig, eller ska jag leva det liv jag själv vill leva? När frågan ställs på det sättet blir svaret givet, eller hur?
Så de senaste åren har jag levt ungefär så. Visst ingår det framtidsplaner i livet. Visst ingår det jobb och deadlines. Visst ingår det en rad saker som ger stadga åt tillvaron.
Men jag öppnar också för att känna livets magi i ögonblicket.
För mig var det stort att säga ja till att vistas i Indien i fem veckor, utan några som helst planer. Jo, vi skulle landa i Goa, jo vänner fixade ett boende första natten innan vi åkte, men sedan kom veckor av frihet. Det var såå skönt att VARA i Indien i både bildlig och bokstavlig bemärkelse.
Mitt system är tankat av erfarenheten att njuta av ögonblicket och av nuet. Mitt system är till bredden fylld av insikten att livet levs nu, att det inte går att skjuta upp till i morgon.
Och nu är jag taggad för den arbetsperiod som följer på den långa ledigheten. Fylld av energi sitter jag framför datorn, tar nya uppdrag, möter coachklienter och samarbetspartners och känner att just nu är detta viktigt i livet. I möjligaste mån försöker jag vara i flöde också i arbetet, att tillåta att också att till synes svåra arbetsuppgifter går lätt att utföra, att släppa tankar kring prestation och att göra istället för att oroa mig för resultatet.
Det är som att den långa avslappningen och möjligheten att njuta har gjort det lättare för min kreativitet att blomstra. Så jag njuter av det som är just nu – och tillåter mig att då och då slappna av, vara och njuta... så att mina arbetsuppgifter inte förvandlas till krav.

Snart väntar nya äventyr, nya resor, nya upplevelser. Jag tar emot dem när de kommer. Men fram till dess njuter jag av livet, precis som det är.

Väntar du på att livet ska börja på riktigt? Vad behöver du göra för att leva det nu? Vad är det som gör att du väntar? Vad är du rädd för?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

PS: Jag bidrar gärna till att du lever livet på dina villkor, genom coaching, webbkurser och Lekfull tantra. Webbkurserna är bara ett klick bort, coaching behöver du beställa tid till och Lekfull tantra har premiär i Stockholm 22 april 2017



Related

veckokrönika 5789009681057618982

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item