charlottecronquist

Sexualitet: Besök ett nytt nöjesfält, trots att du är lite rädd

Lekfull tantra


Det finns gånger då jag längtar till det pirr som kan kännas i magen vid tanken på att gå till nöjesfältet.
Klarar jag berg-och-dalbanan? Är fritt fall något för mig? Ska jag hålla mig till pariserhjulet eller bara titta på?
Hur mycket vill jag utmana mig? Och vad ska jag absolut undvika? Att bli illamående en hel dag för ett par minuter i virvelvinden kanske inte är värt det?


Nyligen kom bilderna av nöjesfältet för mig. Jag ser hur jag allt oftare går ditt och utmanar mig och att olika attraktioner lockar vid olika tillfällen.

Och för mig är det också så att utmaningen som nöjesfältet har potentialen att ge mig, inte är något jag vill utsätta mig för varje dag. Det är som att jag behöver lugna ner mig och göra något stilla eller helt vardagligt mellan besöken.

Nöjesfältet, tänker du? Nöjesfälten, får jag säga.

När jag skriver detta syftar jag explicit på sexuella utmaningar. Att testa något nytt, att våga mer, eller att göra något som tidigare varit om inte otänkbart, så närmast omöjligt.

Det fantastiska är att det finns en rad nöjesfält runt om i Sverige och i världen. De kanske befinner sig ett stenkast ifrån dig, det är bara det att du ännu inte har sett dem.

Det kan vara myskvällar,
kurser med inriktning på sexualitet och njutning,
det kan kallas tantra, eller motorvägar till gud,
det kan vara att testa bdsm,
det kan handla om att testa burleska kläder eller att gå i lack och läder,
det kan handla om rep eller att gå på en erotikmässa,
det kan vara att ha sex med nya personer, kända eller okända,
det kan handla om att besöka ett nakenbad,
det kan vara att registrera sig på en av flera webbsajter som syftar till att leka sexuellt med andra,
det kan finnas communitys som uppmuntrar till att nyfiket undersöka nya sätt att leva eller att njuta,
det kan handla om att besöka en nakenstad i Frankrike eller något helt annat, som varken du eller jag känner till eller har testat än.

En av de häftiga sakerna med att besöka ett av dessa nöjesfält är att det har möjlighet att smitta av sig på resten av livet. Det sker med mig i mitt liv. När jag tillåter mig att nyfiket möta rädslor, och jag gör det med min kropp, så blir det också lättare att anta utmaningar på andra områden i livet. Eller snarare, en del saker förvandlas från utmaningar till något som blivit enkelt och som jag kan ta mer med en klackspark...

Jag minns hur jag för så där tjugo år sedan besökte ett vattenland på Mallorca tillsammans med mina barn. Vi var tre vuxna och fem barn. Jag tog automatiskt på mig rollen att vakta grejerna, plocka fram matsäcken och jag hade nog en bok i beredskap. För mig var det självklart att jag skulle avstå från att åka i de läskiga – och lockande och spännande - vattenrutschkanorna till förmån för de andra. Det var som att jag hade bestämt mig för att lekens tid var förbi.

Det var då ett av mina barn kom fram till mig och sa:

– Mamma, du kan väl testa den här rutschbanan med mig.

Lätt ovilligt tog jag hen i handen och följde med. Det visade sig vara den läskigaste banan i hela parken. Jag tog mod till mig och åkte ned. Det kittlade härligt i hela kroppen och känslan påminde starkt om att åka berg- och dalbana.
– Nu tar vi en till mamma, sa barnet och jag var lätt att locka med.
Så småningom hade jag testat de flesta utmanande vattenrutschbanorna. Jag hade skrattat, känt pirret, drattat omkull, lekt och kände mig mer levande än på länge.
Det var då jag insåg att leka det kan jag göra hela livet. Och skulle jag välja att sitta vid sidan av och serva med torra handdukar resten av livet, fanns risken att jag samtidigt skulle sticka mig en offerkofta och kunna bli martyr och en riktigt tråkig mammabitch.
Och det ville jag inte bli. Jag insåg att leken fanns där precis under ytan och att jag ville leka mer i livet.
Då hade jag inte särskilt många tankar på att leken skulle kunna ske på olika slags nöjesfält. Jag började dock åka berg-och-dalbana igen. Jag stod ut med pirret, rädslan jag kände när jag stod i kön och att få skrika för full hals i nerförsbackarna gjorde livet i mig mer påtagligt. Jag tror, så här i backspegeln, att detta var en indikation på att jag ska leva i kroppen, inte bara i huvudet.

Nu står jag där allt oftare, vid ingångarna till olika nöjesfältet. Jag betalar fortfarande entrébiljetten med viss tvekan. Jag är ofta rädd när jag står i kön. Men väl i leken, är jag bland de vildaste barnen. Jag njuter fullt ut. Jag tillåter min röst att ljuda, jag tillåter min kropp att röra sig, jag tillåter min andning att leva fritt... och jag känner hur dessa besök på nöjesfälten vidgar min horisont och min tillgång till att njuta på ett lekfullt sätt – i ögonblicket.

För varje gång jag beger mig det förändrar rädslan skepnad något. Det som gör mig rädd vid ett tillfälle, känns enkelt vid ett annat – och vice versa och en del rädsla bara försvinner och ersätts med kärlek. Jag kan inte riktigt veta.

Det finns något så underbart i att jag i dag kan vara den som tar initiativet...
– Älskling, ska vi gå till nöjesfältet en stund i dag? Vilka attraktioner ska vi testa?

Än så länge undviker jag fritt fall, för jag vill inte dö där inne. Jag vill verkligen vara där för att utmana livet i mig och göra det ännu rikare.

Hur ser ditt nöjesfält ut?


Vill du få en smak på hur det kan vara att känna dig lite friare att röra vid andra, att testa dina gränser på dina villkor, är kursdagen Lekfull tantra ett snällt nöjesfält du kan besöka. Vad som är utmanande för dig är svårt att veta. Kanske är det svårare att se någon djupt i ögonen en längre stund, än att visa dig naken? Nästa kurstillfälle är 16 september och hälften av platserna har redan gått... 



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer

Related

sexualitet 8009920444125637151

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Fin text, lagom utlämnande. Jag har levt ett helt liv med utmaningar, både på grund av mig själv och på grund av omständigheter bortom min kontroll. Jag har trots allt detta ångrat ytterst få saker som jag själv gjort. För just det är risken annars - att en ångrar vad en aldrig gjorde.
    Är jag en rikare människa idag? Jag vill gärna tro det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en bok av Susanna Tamaro som heter "Gå ditt hjärtat leder dig". Den var viktig för mig en gång och hjälper mig att ta risker och slippa ångra det jag inte gjorde :)

      Radera
  2. Oh vilken härlig liknelse med nöjesfältet! Den tar jag till mig, och, som du alltför väl vet, lovar mig själv att börja testa en attraktion eller två, här och där, framöver. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och du kan göra det i smyg också... Det är egentligen ingen som behöver veta när du befinner dig på ett nöjesfält... <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item