charlottecronquist

100%-podden Special: Charlotte Cronquists sommarprogram - från våldtäktsoffer till kärlekskrigare (repris från 2015)





Då och då reflekterar jag över vad som formar livet.
Ibland har en enskild händelse stor betydelse.
Så här i efterhand är jag övertygad om att mitt första sexuella möte var just ett sådant.
Att vara oskuldsfull och bli våldtagen är en traumatisk kombination.
Att bli våldtagen av en ung person som sa att han älskade mig är så paradoxalt att det är svårt att ta in.
Så det dröjde decennier innan jag förstod att det var vad som verkligen hade hänt.


Det finns minnesbilder som aldrig suddas ut. Bilder som stannar kvar som ett avtryck och som då och då smärtar. Om jag hade fått välja hur mitt första samlag skulle vara, skulle jag inte ha valt detta scenario. Jag hade heller inte valt fortsättningen, när jag ungefär ett år senare blev kallad för hora, för att en annan ung man inte uppfattade mig som oskuld.

Jag hade valt något mycket skönare, kanske ett ömsesidigt möte mellan en ung man och en ung kvinna som kände lust för varandra och utforskade sexualiteten tillsammans. Men så var det inte.

Genom livet har jag fått lära mig att förhålla mig till det som hände och mina egna minnesbilder av det. Jag har valt att förlåta och se att denna våldsamma start på mitt sexuella liv på ett sätt var en gåva - för troligen hade jag inte arbetat så mycket med sex och skam utan den starten.

För ett par år sedan försökte jag bli sommarpratare och ville berätta historien om våldtäkten och vad den har gjort med mig. Jag blev inte uttagen. Då var 100%-podden nystartad och jag insåg att detta var en möjlighet för mig att ändå berätta min historia.

Så jag gjorde ett eget sommarprogram - utan musik - som du kan lyssna på här.

Hur hade mitt liv sett ut om mitt första sexuella möte hade skett hänsynsfullt, kärleksfullt, respektfullt, intimt och närvarande?
Vem hade jag varit utan erfarenheter av sexuellt våld och sexuella kränkningar? Det vet jag inte.
Men däremot vet jag vem jag har blivit med dessa erfarenheter. Jag vet hur det är att gå ifrån att vara vilsen och känna mig som ett offer, till att vara en kärlekskrigare. Och i dag njuter jag av sex på ett sätt jag aldrig gjort tidigare.

Lyssna till podden i ljudspelaren: Lyssna till podden i ljudspelaren:
Om det inte går att lyssna i din webbläsare, kan du pröva här istället.
Eller ännu hellre prenumerera på podden! Det kan du göra här.

Vill du komma mer i kontakt med djupen av dig själv?
Har du sår du behöver pyssla om?
Känner du dig fri att vara du?

Tillåt dig att inspireras av mina böcker "Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft" och "100% Charlotte - Ta ditt inre ledarskap"

Och du. Prenumera på 100%-podden. Det kommer ett nytt avsnitt ungefär varannan vecka. - och så ibland en special. Sprid gärna hashtaggen #100procentpodden. Gör en recension av podden, så fler hittar den.

Framför allt: Njut av att vara du, precis som du är.


Kärlek

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



Foto: Jan Dahlqvist

Vill du också att ett liv där sexualiteten flödar, där du har närande relationer och där du känner att du och din kropp är bästa vänner?
Det är då du ska ta kontakt med Charlotte Cronquist som är relationsexpert och lustcoach som erbjuder online-kurser, coaching och böcker. Hon driver intervjupodcasten 100%-podden och bloggar om kärlek, relationer och sexualitet.


Related

100%-podden 4803202271405794873

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item