charlottecronquist

Sexualitet: Dags att äga din sexualitet



Varifrån kommer din lust och kåthet?
Kommer den utifrån eller inifrån?
Vilken skillnad kan ditt perspektiv skapa?


Det är så lätt att lägga ut sexualiteten på marknaden, att låta den bygga på vad andra tycker om dig, eller vilken uppskattning de visar dig.

Som att det är andra som styr och äger din sexualitet – och förlängningen också sitt värde.

Jag minns en regissör som funderade på vilken kvinnlig skådespelare han skulle välja för en roll. Första frågan var: Is she fuckable? Frågan var inte bokstavligt menad, utan handlade mer om publiken eller motspelarna skulle gilla henne, om hon var attraktiv, om hon hade en sexig utstrålning.

Och jag tror att det är så vanligt att det är så vi tänker: Tycker andra att jag är sexig? Vill någon knulla mig? Vad behöver jag göra för att de ska vilja ha mig?

Då blir det som att sexualiteten placeras utanför dig själv. Det är någon annan eller andra som avgör ditt värde och hur attraktiv du är. I förlängningen kan du låta dem avgöra om du är okej eller inte, om du har ett värde eller inte.

När jag äger min sexualitet, äger jag också min känsla av värde och jag lever mer inifrån och ut, snarare än utifrån och in.

Vad behöver du göra för att äga dig själv... och njuta av den sexualitet som bor i dig?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer



Foto: Jan Dahlqvist

Vill du också att ett liv där sexualiteten flödar, där du har närande relationer och där du känner att du och din kropp är bästa vänner?

Det är då du ska ta kontakt med Charlotte Cronquist som är relationsexpert och lustcoach som erbjuder online-kursercoaching och böcker. Hon driver intervjupodcasten 100%-podden och bloggar om kärlek, relationer och sexualitet. 

Related

sexualitet 1260048159854538155

Skicka en kommentar Default Comments

  1. "Vad behöver du göra för att äga dig själv... och njuta av den sexualitet som bor i dig?"

    Bra fråga.
    Tar med mig den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag gissar att svaret kan variera - eller utvecklas - över tid <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item