charlottecronquist

Veckokrönika: När kvinnor slutar skämmas över fittan


I mitten av rummet brinner en imaginär lägereld och runt den sitter en grupp kvinnor och berättar sin sexuella historia.
I centrum för berättelserna är yonin.
Stämningen i rummet är förtätad. Kvinnorna känner igen sig i varandras berättelser.
Det är några timmar av djup läkning av det allra heligaste: Kvinnans kön.



Jag befinner mig på tantrafestivalen på Ängsbacka. Jag är både en del av teamet och deltagare, så jag passar på att vara med i flera av workshopparna som erbjuds. Jag är med om allt från famntag till att släppa loss känslor som legat lagrade i kroppen.

Stämningen är varm, välkomnande och tillåtande. Det är fascinerande att om morgonen sitta framme på scenen och se hundratals människor, som kommit hit för att under en knapp vecka utforska vad tantra kan vara, ur olika aspekter.

Det är härligt att se hur vänskaper snabbt skapas och bokstavligen se kärleken i människors ansikten och kroppar. Jag är en del i en ”Love revolution”.

En av de sista dagarna på festivalen leder jag en yoni-eftermiddag. Det är då vi skapar känslan av att sitta runt en lägereld och förtroligt berätta våra respektive sexuella historier – med fokus på fittan.

Även om könet verkligen är i fokus vid kärleksakten, är det sällan kvinnor tillsammans verkligen får tala om sin relation till könet och vilka minnen de bär. Många kvinnor utsätts för sexuellt våld, många bär med sig minnen som gör ont. Många berättar om kön som känns avstängda, kön som är rädda, kön som varit med om för mycket, för snabbt och för hårt. Men där finns också kön som blomstrar, kön som läks, kön som äntligen känner något, kön som tillåter kåthet, kön som njuter.

Det är många ord och känslor som passerar den här eftermiddagen. Det är som att yonin (det tantriska namnet för fittan) blir befriad från skam under de här timmarna. Det är som att något gammalt och unket vädras ut. Det finns ett så starkt systerskap i gruppen. I varje berättelse finns något som känns i mitt eget hjärta, i mitt eget kön, i min egen varelse... Och detta, att få tala om det, utan skygglappar, och med systrar som lovat att inte sprida berättelserna, skapar ett rum där både tårar och glädje får plats, där rädslor och ilska får manifesteras, där berättelsen, minnena, önskningarna och drömmarna får plats.

En plats för hela kvinnan, där hennes sexualitet, hennes lust och hennes livsglädje, bejakas.

På bara några timmar förvandlas vi från främlingar till förtrogna och jag blir än mer övertygad om hur viktigt det är att vara en kärlekskrigare, hur viktigt det är att vi får tala om det som är riktigt nära och att vi får uppleva att vi blir omfamnade i det, som tidigare var täckt av skam.

Därför kommer jag att ordna yonikvällar i Stockholm under hösten (och är det någon som vill att jag ska resa någonstans, prata med mig, så kan vi diskutera förutsättningarna).

Den första chansen att mötas med mig sker tisdag 5 september.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer




Related

veckokrönika 7595786272945282592

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vilket spännande inlägg! Jag är inte särskilt insatt i tantra över huvud taget, men att befrias sexuellt som kvinna kan ibland kännas som ett livslångt uppdrag som hela tiden tar några steg framåt och några steg bakåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du blir riktigt nyfiken rekommenderar jag min kurs Lekfull tantra, en dagskurs som på ett lekfullt sätt introcerar tantra. Du kan kolla mer här: http://www.charlottecronquist.org/lekfull-tantra/

      Radera
  2. Wow. Berättar om min första känsla längre i denna korta text.
    Men att få prata med andra, på ett ärligt, öppet och inte nedlåtande vis är en gudsgåva - oavsett ämne. Alla tjejer jag känner närmare (och suttit och snackat med lite intimare) säger samma sak om utsatthet och rollen i dagens samhälle. Att de blivit utsatta för kränkningar män bara viftar bort. Kränkningar av alla de slag som bara "är en del av samhället, lilla vän". F-n, vad jag blir heligt förbannad. Så att få snacka med de som förstår och som kanske varit med om liknande måste vara just befriande.

    Jo, först när jag läser dina texter slås jag av min egen obekvämhet. Som om att du pratar med någon annan och jag tjuvlyssnar. Orden faller inte heller speciellt lätt i min mun. "Fitta" använder jag aldrig, inte heller en massa andra ord, när jag pratar eller skriver med andra. Jag har hittat (och är bekväm med) mitt eget ordförråd. Så en viss olust blir när jag läser vad du skriver, samtidigt som jag inser det viktiga att även män får insikter om kvinnor. För vi finns ju här tillsammans, med allt det goda vi hittar i varandra, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi finns sannerligen tillsammans och det är viktigt med kommunikstion. Om du söker att bli bekväm med att använda ordet fitta rekommenderar jag detta: Använd det ALLTID på ett positivt sätt och aldrig kränkande eller nedlåtande. Så är det möjligt att sakta göra själva ordet - och i förlängningen könet - rumsrent. Vilka ors gillar du?

      Radera
  3. Jag hade ett dylikt samtal m en väninna häromdagen och det var fantastiskt.
    Inte heller jag är bekväm med ordet fitta, men så berättade Charlotte att det betyder fuktig ängsmark, och helt plötsligt var det som att något luckrades upp i det hårda och taggiga som jag upplevt ordet tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tränar fortfarande på att säga ordet fitta och är omgiven av människor som gärna använder det för att tala om något vsckert, härligt, jarent av vördnadsfullt. Jag gillar även ord som tex yoni, vulva och snippa (men det senare ser jag mer som wtt flickkön).

      Radera
  4. Yoni var ett nytt ord för mig! Det låter fint! /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yoni har också många vackra betydelser. Det kan du läsa om i min bok "Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft" - http://www.charlottecronquist.org/ingen-skam-i-kroppen/ <3

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item