charlottecronquist

Sexualitet: Blir du också en bättre älskare med åren?



Jag var förmodligen ett uselt ligg som tjugoåring.
Jag skämdes över min kropp. Jag var för feg för att säga vad jag gillade. Jag var självmedveten och fokuserade på att killen skulle få utlösning.
Nu vet jag så mycket mer, jag njuter så mycket mer och sexlivet är så mycket roligare.
Tänk om fler kunde fatta att erfarna personer kan vara toppenälskare!


När jag möter människor som tycker att jag är för gammal att ha sex, eller som tycker att jag inte borde berätta att jag njuter av det, som tycker det är konstigt att jag utforskar min sexualitet och att jag njuter så mycket av livet, undrar jag varför.

Varför är det provocerande med kvinnor som passerat klimakteriet och som njuter hejdlöst? Hur mycket har det att göra med föreställningar om vilka som ”bör” ha sex och vad som ”passar sig” i olika åldrar?

En mormor ska väl inte ha sex, hon ska väl knyppla och ta hand om barnbarnen, liksom.

Jag har aldrig varit en bättre älskare än nu. Jag har aldrig varit mer nyfiken och vågat testa det jag är nyfiken på. Jag har aldrig tidigare haft så många sexuella fantasier och skäms inte ett dugg för dem. Jag har aldrig tidigare haft en så bred repertoar av orgasmer. Jag har aldrig tidigare känt mig så närvarande när jag älskar.

Och jag bryr mig allt mindre om vad andra tycker och tänker. Jag riskerar inte längre att bli gravid. Mina slemhinnor är i toppform (och jag har idéer om varför). Min kropp är mjukare och följsammare än tidigare.

Under de senaste 20 åren har jag lagt mycket tid och energi på att nyfiket lära mig mer om sexualitet. Jag har gått många utbildningar, mött många lärare, gjort massor av övningar och med det har både min kropp och mitt sinne förändrats. Jag är mer mottaglig för njutning i dag, har lättare att slappna av och har en annan grundinställning.

Jag har faktiskt inte tänkt tanken: Sexlusten är något som går över.

Men jag förstår att det kan finnas kvinnor som tröttnar på sex, helt enkelt för att det blivit så tråkigt och slentrianmässigt. Givetvis finns det en bot mot det: Det är att ta eget ansvar för din njutning och lära dig mer. Det är klart att sex kan bli tråkigt om du väljer att vara passiv mottagare, om du väntar på någon annans initiativ, om du inte säger vad du gillar eller njuter av...

Den viktigaste förändringen i mitt mindset tror jag är det jag upptäckt genom tantra. Att sex kan vara mer varande än görande, att det handlar om att njuta medan mötet pågår, att det inte ska leda någonstans och att det är möjligt att känna sig starkare och mer energirik efter ett tantriskt möte än innan.

När sex inte längre är en orgasmjakt, när mannen kan får orgasmer utan att spruta, när sex är en lek som kan börja med två hjärtan som möts, medveten andning, ögonkontakt, smekningar, när ljud och rörelse uppmuntras, när hela kroppen får vara med, när även mannens kropp – åtminstone då och då – kan vara helt avslappnad, då finns så stora möjligheter att njuta.

Så jag säger: Bli nyfiken på tantra. Se sex på ett lekfullt sätt. Tillåt dig att testa nya sätt att ligga. Ta det inte så allvarligt. Tillåt experiment att misslyckas. Testa nya sätt.

Det finns många föreställningar om tantriskt sex, att det mest handlar om att vara mjuk, långsam och i hjärtkontakt. Det finns inga såna begränsningar. Tantriskt sex kan vara allt från subtila energirörelser, till energisk penetration och allt där emellan. Nyckeln är din närvaro. Att du är där, med alla dina sinnen och att du inte ska någon annanstans.

Så fortsätt njuta av sex. Fortsätt vara lekfull. Tillåt livet i dig att spritta hela livet.

Det är ett av skälen till att jag skapar Lekfull tantra – så du kan få leka sexuellt oavsett om du är 15 eller 100 eller någonstans där emellan.

Fram till 16:e september säljer jag onlinekursen till introduktionspriset 399:-






Här kan du köpa kursen.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 5504238174479368824

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Så bra att du skriver om detta! Tänk om man som tjugoåring hade vågat ta för sig mer och utforska sin egen sexualitet mera? Du kanske har en målgrupp där också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att jag kan nå människor i olika åldrar... Och det är lite kul det där med ålder, för RFSU tillåter inga skolinformatörer över, jag tror 40 år... Så det finns lite att kämpa med för en kärlekskrigare som jag <3 Tack för din reflektion.

      Radera
    2. Va?? "Tillåter inga skolinformatörer över 40"? Herregud... Jag antar det är för att "annars kan inte ungdomarna relatera"? Men OJ vad mycket, och vilket viktigt, perspektiv som man går miste om på ett enda bräde där.

      Radera
    3. Eller hur. Det finns så mycket som handlar om sex och lust som är så trångsynt...

      Radera
  2. Intressant och viktig läsning. Jag har/är nog faktisk ganska inriktad på att min man ska få orgasm. Förvisso jag också men saknar närvaro och ömhet i sexet. Det blir ofta för hårt och stötigt. Det får vara slut med det nu. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Lisa, glad om jag inspirerar dig till att njuta mer... och att se din roll. <3

      Radera
  3. RFSU informerar inte om tantra överhuvudtaget. Så det finns att kämpa med för en kärlekskrigare som jag också är. Men, RFSU svarar inte på mina mejl längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte heller riktigt hur en når fram till dem. Kanske är det liksom för mycket politik inblandat i den organisationer och det finns saker som är politiskt korrekta, vilket tantra kanske inte är... Eller också visar det på okunskap om tantra.

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item