charlottecronquist

Sexualitet Kvinnor är lika kåta som män, men få känner det.




Kåt, jag, nej, inte då, säger många kvinnor, som i själva verket har en kropp som har börjat tända. Orsaken till att kvinnor inte tror att de är kåta, är, tror forskarna, att det inte är fint att vara kåt som kvinna.

Kanadensiska forskare har studerat om det är någon skillnad i kåthet mellan män och kvinnor.
Den traditionella bilden är ju att män är kåtare än kvinnor.
Den bilden stämmer inte, menar psykologen Meredith Chivers, från Queen's University i Kingston, Kanada.
Kvinnor är ungefär lika kåta som män, skillnaden är att de ofta är omedvetna om det.
– Orsaken till att kvinnor inte vågar känna sin kåthet är kopplat till skuld och skam, menar hon.


Det är intressant att läsa om forskning som bekräftar mina egna känslor och upplevelser. Ett viktigt skäl till att jag skrev Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft var att jag vill bidra till att kvinnor vågar leva ut och acceptera sin sexualitet.

Den kanadensiska forskningen visar också att det inte är alldeles enkelt.

Så här beskriver forskarna situationen:
Medan de flesta män känner sig mentalt och fysiskt kåta på samma gång, så är det mindre troligt att kvinnors kroppar kan vara upphetsade, även om de inte erkänner det mentalt.

– Det kan bero på känslor av skuld och skam, säger Meredith Chivers.

Det innebär att kvinnor kan visa kroppsliga tecken på att de är kåta (till exempel att de är våta), men att de inte känner sig kåta. Det kan i sin tur hindra kvinnor för att få ett tillfredsställande sexliv.

Forskarna har tittat på 134 studier, som utförts under 40 år och där 4000 personer ingår. Frivilliga fick exempelvis beskriva hur upphetsade de kände sig när de blev utsatta för erotisk stimuli, som att titta på porrfilm eller fantisera. Samtidigt så mättes bland annat deras blodflöde.

Män vågar känna att de är kåta

För män var det rätt enkelt. De var kåta i kroppen och i huvudet samtidigt. Det rådde en samstämmighet. Så alltså inte för kvinnorna.

– Vi ville undersöka hur människors subjektiva upplevelse av kåthet speglades i de kroppsliga reaktionerna och om de skilde sig mellan könen, säger Chivers.

Kvinnor är alltså ungefär lika kåta som män, fast vi inte alltid vet om det. Det kanske är dags att komma i kontakt med din erotiska intelligens?

I klippet, som är några år gammalt, får du några tips på hur du kan komma i kontakt med din sexuella energi.






Jag vill bidra till att du kan komma mer i kontakt med din lust och att du kan se mer lekfullt på den. Det är ju skönt att vara kåt, eller hur?
Det är ett skäl till att jag skapar Lekfull tantra, som är ett sätt att möta livet och lusten i dig på ett lekfullt sätt, med massor av praktiska övningar.

Årets sista dagskurs sker i Stockholm om ett par veckor. Det finns några få platser kvar. En kan bli din. 
18 november Lekfull tantra. 19 november Lekfull tantra plus. Två dagar kostar 2000:- En dag kostar 1125:- Läs mer här.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

världen 7160657878135023776

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Tänk. Så sorgligt! Och jag sträcker upp handen högt i luften "Ja, så är det, så är det för mig, det e så himla skämmigt...". Som tur är så 1) vet jag om det (numera) och 2) vill förändring.

    SvaraRadera
  2. Idag är jag i fas med min kropp och har ingen skam kopplat till min kåthet. Men för 10 år sedan var det helt annorlunda och kan känna igen mig väldigt mycket i detta inlägg.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item