charlottecronquist

Charlotte Cronquist möter Jojo Tuulikki Oinonen i #100procentpodden





I våras gick jag och lyssnade på en föreläsning med Jojo Tuulikki Oinonen. Hon talade om ett av mina favoritämnen, nämligen skam. Jag fick dit på rekommendation av en vän som ser Jojo som en självklar 100%-are.

Tänk att få möta en riktig skamexpert och gestaltterapeut, med många års bakgrund i dramatiken.

För mig var det härligt att höra någon föreläsa om skam. Trots att jag själv lett kurser kring skam i många år, gav Jojo mig en rad ahaupplevelser. Jag har närmat mig skam från ett praktiskt sätt och Jojo har även koll på det teoretiska och på forskning kring skam och vad den gör med oss.

Vet du till exempel vad en skamattack är? Vet du när du skäms? Har du tänkt på att vi lever i ett samhälle som ibland blir gränslöst skamlöst?

Vad är det då skammen gör? När den slår till känns det som att det är på liv och död. Dessutom vaktar skammen får sårbarhet.

Det börjar komma forskning om skam och skammens roll. Vi nosar lite på det i poddsamtalet - och jag rekommenderar dig att ta reda på mer om skam... för det är ofta något som hålls i skymundan, men som ändå påverkar så starkt.

Här kan du läsa mer om Jojos skamarbete och veta mer om vad hennes föreläsningar handlar om.

Här kan du läsa mer om hennes jobb som gestaltterapeut.


Lyssna till podden i ljudspelaren: 
 

Om det inte går att lyssna i din webbläsare, kan du pröva här istället. 
Eller ännu hellre prenumerera på podden! Det kan du göra här.
Download

Det här avsnittet publicerades ursprungligen 2016 - och sedan dess har jag gjort många avsnitt.


Följ gärna podden genom att prenumerera i din podcastapp. Det enda som krävs är att du laddar ner en sådan app i din smarta mobil eller surfplatta och så söker du 100%-podden och börjar prenumerera helt gratis. Då kommer avsnitten automatiskt till dig. 

Bidra till 100%-podden


Jag gör 100%-podden som ett hjärteprojekt, utan finansiering. Om du vill stötta podden kan du göra det på flera sätt.
1) Swisha ett valfritt bidrag till 070 322 42 42 - ange "100procentpodden".

2) Recensera gärna podden också - skriv några ord, sätt massa stjärnor, så bidrar du till att fler kan hitta podden.

Du kan lyssna på podden direkt här i webbläsaren - men jag rekommenderar alltså att du prenumererar.


Har du en 100%-are på lut till mig, skicka ett mejl och berätta varför denna person är viktigt för dig - kanske det uppstår en matchning mellan mig och den du vill lyssna på.


Massa kärlek till dig för att du är just du.

Gilla 100%-podden

100%-podden har en egen gilla-sida på Facebook, där nyheter om podden presenteras. Så vill du vara med och först veta vad som är på gång gilla sidan.

Specialavsnitt


Då och då gör jag specialare av #100procentpodden. Det finns avsnitt på engelska och så uppstår en del andra överraskningar också.

Här kan du lyssna på mitt sommarprogram från 2015.

Varmt välkommen till en värld där du får vara 100%-du. 


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

100% Charlotte 550848560056277979

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item