charlottecronquist

Sexualitet: Jag blir ett ufo hos gynekologen


I dag träffade jag en gynekolog som ställde en rad frågor om mitt underliv, mina sexuella vanor, statusen på mina slemhinnor etc.
När jag svarade ärligt tittade hon på mig som om jag kom från en annan planet.
Jag hade betydligt oftare sex än hon förväntade sig, mina slemhinnor var för bra för min ålder och hon tittade frågande på mig när jag nämnde tantra...


Det är som att kvinnor som slutat blöda ska få torra slemhinnor, ska äta östrogen, ska ha mindre lust och ska ha sex mer sällan än tidigare i livet.

Mitt underliv är enkelt uttryckt dearmorerat – vilket innebär att de blockeringar jag tidigare hade är borta. Dearmoreringen har gjort att jag både har mer känsel och är känsligare på insidan. Jag njuter mer av sex än någonsin tidigare. Jag blir lätt våt och flödar lätt. Min vagina är som en levande organism, som krampar och kramar när kåtheten är där.

Jag har en idé om att en dearmorerad vagina kan påverka hela miljön i underlivet. Att frånvaron av blockeringar kan bidra till att den är ”mer levande” och att slemhinnorna fortsätter fungera som tidigare. Att det alltså kan vara stor skillnad mellan en vagina som är dearmorerad (oavsett ålder) och en som inte är det. Det samma tror jag gäller rektum.

Finns det forskare som undersöker detta vetenskapligt? Finns det belägg för mina idéer? Det som händer i min kropp är ett faktum, men frågan är om detta går att generalisera?

Jag minns en gång en sexrådgivare som lite föraktfullt sa ”Jag har hört sexterapeuter säga att alla kvinnor kan få g-punktsorgasm, men forskningsresultat säger något annat.” När jag har läst forskningsreferat ser jag att det är vanligt att frågorna ställs fel – och att vinklingen på frågorna säger något om synen på ett ”normalt” sexliv.

Om en forskare frågar en kvinna: ”Har du fått g-punktsorgasm vid samlag” (eller fontänorgasm) kan svaret givetvis vara ”nej”. Men för att få ett mer sant svar behövs följdfrågor av typen: Vet du var ditt g-område är placerat? Har du rört vid det med dina fingrar? Har du stimulerat dig till g-punktsorgasm med dina fingrar? Med hjälp av sexleksak? Har någons annans fingrar stimulerat dig till g-punktsorgasm? Vilka erfarenheter har du av att få g-området stimulerat? Vilka slags orgasmer brukar du få? Var känns orgasmerna i din kropp?

Om en kvinna aldrig blivit stimulerad i g-området, så har hon givetvis inte fått g-punktsorgasm, men det säger ju inget om hennes förmåga att få det. Det är något som är okänt, fram till det tillfälle hon börjar testa det. Och på samma sätt är det givetvis med fontänorgasmer, livmodertappsorgasmer, analorgasmer etc.

Jag brukar bli förvånad när jag läser referat av forskning kring njutning. Jag brukar reflektera över att frågorna ställs utifrån traditionella idéer om hur människor njuter med varandra och där syftet är att bevisa något som går att belägga med siffror.

En kan fråga sig vad syftet med forskningen är. Att vi som tar del av den ska känna oss normala? Eller kan det vara så att forskarna själva har liten egen erfarenhet av njutning och därmed en onödigt inskränkt uppfattning av vad sex är och hur det kan kännas. (Finns det till exempel forskning om energiorgasmer och vilka effekter de ger i kroppen?)

Om det är så att exempelvis dearmorering leder till att kvinnor kan njuta mer av sex är det viktigt att veta. Om dearmorering dessutom leder till att kvinnor kan njuta av sex hela livet, är det ju ännu viktigare att sprida information om det. (Självklart går resonemanget att överföra på anal stimulering av personer oavsett kön).

Så hjälp mig gärna att hitta forskning på det här området!



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

sexualitet 877681693504922944

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Hoppas det kommer många fler "ufo:s" som dig till gynekologer överallt, så att de kanske vaknar upp till sin ignorans och själva börjar titta på sina förutfattade meningar och "sanningar". Du är en inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ju mer det skrivs om det, desto fler ufos tänker jag... Tack <3

      Radera
  2. Håller med Helena! Och som den kunskapsknarkare jag är, kastar jag givetvis mig över Google scholar och hittar följande artikel, som åtminstone av abstractet att döma verkar ha en intressant och "alternativ" approach till orgasmen som företeelse. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681994.2011.647903

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet! Så viktigt att kvinnors sexualitet får plats. Att alla dessa fördomar försvinner, både i sexualitet men även i andra sammanhang. Ibland brukar jag ställa motfrågor vid "dumma" frågor. I det här fallet kan en motfråga vara: Har du gett en G-punktsorgasm vid samlag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. "Dumma" frågor är ofta de bästa!

      Radera
  4. Underbart! hade gärna velat se h*ns min när du berättade om dig!
    Sitter här och små-ler hela jag. Och minns maken ord från igår kväll:
    "You splashed on my thigh, you were so wet."

    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi... jo, det kändes som att hen blev generad och då var jag ändå väldigt väldigt ografisk ;)

      Radera
  5. Befriande att höra och så inspirerande! Det är nog många som vill känna så, att de njuter av sex mer än någonsin, även när mensen är slut.
    Blir ju så tokigt när du ska känna dig som ett ufo när gynekologen borde fått dig att känna dig som en gudinna ;) Hon kunde ha gratulerat och ställt någon nyfiken följdfråga...
    Bra att kvinnor fortsätter vara nyfiken på sin sexualitet hela livet, det kommer jag också jobba för ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur, tänk om hon varit nyfiken i stället! Tänk om kvinnor med ett rikt sexliv och rika erfarenheter sågs som fantastiska, som inspirerande etc... Nu gör jag ju det ganska ofta, på andra sätt. Men det vore roligt om det också sker liksom "inom systemet".
      Märker inte du också att sex blir bättre ju mer du lär dig och ju mer du ger dig hän?

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item