charlottecronquist

Sexualitet: Njut av dig själv ... och bli lycklig




Det är så lätt att tänka att någon annan ska göra dig lycklig, glad, kåt.
Att någon annan ska ge dig njutning, orgasmer eller presenter.
Att ansvaret för hur du mår ligger i någon annans tankar, ord eller handlingar.
Men tänk om det istället är upp till dig?
Ett steg på vägen till självkärlek kan vara att njuta av dig själv.



Hur många gånger har du hört låttexter av typen ”He made me feel like a natural woman?” Alltså texter där det är någon annan som ansvarar för lycka och njutning?

Jag lägger ofta märke till det. Det är som att vi blir itutade att det vi har ansvar för andras lycka och att de har ansvar för vår. Det är ju egentligen omvända världen.

Det är viktigt att börja se sitt eget ansvar för ditt liv. Varför ska du lägga det hos någon annan?

Jag minns hur jag tidigare i livet lät andra bestämma om jag var okej eller inte, om jag var värdefull eller inte, om jag var bra som jag var eller inte. När någon sa: ”Du är dålig” så blev jag dålig. Jag tappade mitt värde.

Numera är jag tryggare i mig själv. Jag kan självklart bli ledsen om någon inte gillar mig eller tycker jag är usel, men deras åsikter bestämmer inte mitt värde. Det gör jag själv.

Så jag har erövrat en grundläggande självkärlek. Jag är okej. Jag älskar mig. Jag lever mitt liv som jag vill.

Detta är en kärlek som kommer inifrån och som är mindre beroende av andras bedömningar av mig. Och det är så skönt.

Ett sätt att öka självkärleken är att helt enkelt börja uppmärksamma kroppen och lära känna vad du njuter av. Att du smeker hela din kropp och lägger märke till var det känns skönt. Att du också lär dig vad som gör dig kåt, så att du kan vägleda en partner till beröring som känns skönt.

Då kan du också, i alla fall så småningom, också be en partner om vad du önskar, istället för att ”hoppas” att det ska bli bra eller skönt.

Men som sagt, det börjar med dig. Vilken självkärlek vill du ge dig i dag? 






Om tre veckor, 21-22 april är det dags för helgkursen Lekfull tantra i Stockholm. Några platser kvar.Så här sa en av deltagarna efteråt: 


Du köper enklast din plats genom att swisha 2500 kr (inkl moms) till 1234 76 22 09 ange din e-postadress och "tantraapril". Här kan du läsa mer om Lekfull tantra.
“Som absolut nybörjare inom Tantra anlände jag till kurslokalen med lite nervositet i kroppen kring hur det här skulle gå. Men väl inne i lokalen kändes det som jag redan träffat alla människor för atmosfären var så avspänd och välkomnande. Efter två dagar tillsammans med de övriga deltagarna och kursledarna kan jag bara säga att man lyckats skapa en kurs som utmanar dig och dina föreställningar om dig själv på många plan. Den energi som jag gick därifrån med var utomjordisk. Rentav tantrisk? ”


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 8430736721936264678

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Åh jag känner igen mig. Att andra under många år, mer eller mindre, kunde "bestämma" hur jag skulle må. Precis som du skriver känner jag att man fortfarande kan känna sig påverkad och ledsen vid en negativ kommentar men jag känner mig aldrig mindre värd av kommentaren. Det är stor skillnad. Att våga ta på sig själv och veta vad man själv gillar är ju nyckeln till att kunna njuta med en partner, ingen är ju tankeläsare och vet man inte själv vad man gillar vet definitivt inte den andre det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Det är rätt skönt när en kommer på att omvärlden inte är tankeläsare och att kunskap är makt. Tänk så många gånger jag har försökt lista ut vad andra kan tyckas gilla eller uppskatta...

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item