charlottecronquist

Tema: Mat för älskande 9

--> I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 2 på tevebolaget TLC:s lista. Nu handlar det om något...



-->
I min bloggserie Mat för älskande har jag kommit till nummer 2 på tevebolaget TLC:s lista. Nu handlar det om något som är hett både bildlikt och bokstavligt.
För visst känner du elden bara du hör namnet
Chilipeppar

Och nu är det dags för det näst sista avsnittet av bloggserien om Mat för älskande.

Vilka är dina associationer till chilli
Är det bandet (Red hot chilli peppers), 
är det en stark brännande smak på tungan, 
är det hjärtat som hoppar dubbla slag? 
Chilipeppar kan få igång lusten, elden i dig.


Capsaicin är det kemiska ämnet som ger dig en brinnande känsla 
när du äter het kryddad mat och den hjälper till att få fart på matsmältningen. 

Den ger dig mer energi och uthållighet och den sätter fart på 
kroppens förmåga att bränna kalorier.

Capsaicin är olje och fettlösligt, vilket innebär att det snabbt 
absorberas av huden eller av munnen och det skapar 
en pirrande känsla i små doser och ökar hudens känslighet. 

Denna ökning kan du använda till din fördel. 
Kyss någon några minuter efter att du har ätit en chilipepparfrukt. 
Då kommer du att upptäcka skillnaden. 
Var bara försiktig med var du kysser den andra personen. 
Erfarna kockar vet faran med att hacka chilli utan handskar 
eller att röra vid någon känslig punkt strax efter det jobbet. 

Jag själv har både varit med om den brännande känslan 
när jag satt i en tampong (ändå hade jag noggrant tvättat mina händer med tvål) 
och fått ögonen att tåras när jag råkat gnugga ögat strax efter att ha avlägsnat 
kärnorna ur en chillifrukt.

Så tänk på att den ökade känslan om capsaicinet kan ge dig, 
lätt kan hamna utanför din kontroll och förvandlas till något väldigt smärtsamt…
Mer om chilipeppar:
--> The Chileman. "Guide to Chile Heat." 2007

Related

älska 8043841780182220240

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item