charlottecronquist

Möt det trygga i dig. Meditationer om kärlek 45.


Det är så lätt att räkna fel, att fokusera det som inte riktigt fungerar och så att döma det. Det är så lätt att komma till korta i förhållande till något slags drömbild av en själv.
Det är viktigt att också lägga märke till det som fungerar, tycker jag. Att då och då känna resurserna som finns där.
Jag brukar säga: Var snäll mot dig själv och tänk att du duger. Jag inser att den jag omedvetet ofta riktat mig till var mig själv. Jag har varit så hård mot mig själv genom åren.
Ett sätt att vara snäll mot mig själv är att lägga märke till de resurser jag har. Det som fungerar.
Lägga märke till när jag känner mig trygg med mig själv.

Så se dig om i ditt hem. Var finns en plats där du känner dig extra trygg?
Finns det något du kan göra för att göra att det känns ännu mer tryggt?
Fundera lite på vad som skulle kunna finnas där för att påminna dig om det, för att hjälpa dig att komma i kontakt med det trygga i dag.
Jag har till exempel en nalle, som bidrar till den känslan, och bilder på mina barn.
Tänk dig att detta är din trygga plats.

Sätt dig nu på den platsen.
Slut dina ögon.
Ta ett par djupa andetag.
Känn in din kropp just här.
Känn hur tryggheten sprider sig i din kropp. 
Sitt en stund och andas stilla.
Lägg märke till var i kroppen du har lättast att känna dig trygg.
Lägg gärna en hand där.
Tillåt dig att låta tryggheten sprida sig från den platsen ut i resten av kroppen.
Andas medvetet och känn hur du fylls av trygghet inifrån.
Känn att det är möjligt att hämta det från dig själv.
När du känner dig riktigt påfylld med trygghet, öppna försiktigt ögonen.
Titta på platsen som omger dig.
Ser den likadan ut? Känns den likadan? Känns du likadan?


Charlotte Rudenstam deltar i #blogg100 för tredje året i rad.
Hon är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och
I år väljer hon att bjuda på 100 meditationer om kärlek. Ibland som en text, ibland som en liten film, ibland på något annat sätt. 

Related

meditation 503522813764710479

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item