charlottecronquist

Hur ofta säger du fuck you?

När hon litar på mig ordentligt, är det lättare att stå upp för mig själv.


Hur ofta låter du rädslan för vad andra ska tycka, hindra dig från att följa din inre röst?
Hur ofta har du hukat, för att du tänker att det inte passar sig att säga som det är?
Hur många gånger har du ljugit, för att det är vad du tror att omvärlden förväntar sig?
Och hur många gånger har du bara känt: Nu räcker det, jag bryr mig inte om vad du tycker och med ett leende levererat ett: Fuck you.




Det är intressant att möta människor som hanterar livet på ett lite annat sätt än jag själv gör. Som kanske ser ungefär samma mål som jag, men som ser en annan väg dit. För då får jag möjlighet att reflektera över mina val, mina strategier, mina tillvägagångssätt.

Så igår mötte jag en person som inte (längre) bryr sig om vad andra tycker. Det fanns något rent och avskalat över det. Det kändes skönt att veta att hen inte skönmålar verkligheten, varken sin egen eller andras.

Men den här personen menar, som jag tolkar det, att förutsättningen för att kunna säga det där fuck you med ett leende är att vara hemma själv, att gilla sig själv, för det är först då det är möjligt att stå mer fri i förhållande till andra. (Och samtidigt är det då som det blir möjligt att älska andra, men det är en annan femma.)

Alltså tänker jag, den som skvätter fuck you runt sig för att hen är missnöjd med sig själv och där ”rakheten” i själva verket är ett sätt att dölja dålig självkänsla, den funkar inte. Den har motsatt effekt. Då handlar det mer om att säga: Du är dum, än att säga: Jag är okej, vad du än tycker om mig.

Till det yttre kanske det där ordet nej, eller jag skiter i vad du säger, eller hur det nu uttrycks, i själva verket döljer en längtan efter att få bekräftelse, istället för att du känner att du verkligen står trygg på marken och från hjärtat kan säga: Jag struntar i om du dömer mig, för detta är min sanning.

Den distinktionen gjord, så känns det just i dag efter mötet med denna person, som att jag har något att lära där. Fortfarande händer det ganska ofta att jag blir sårad eller ledsen över att någon inte gillar mig eller missförstår mig. Jag tillåter andra att ha makt över mitt liv. Det finns en del i mig som vill rädda andra, det finns en del i mig som så mycket vill kärlek, att hon har svårt att se att kompromisslöshet ibland kan behövas.

Min intention för året är ju att vara snäll mot mig själv, att lyssna in mina ja och nej, och att verkligen säga nej om mitt hjärta säger nej eller om något känns fel. Ändå märker jag att den där ängsliga delen i mig själv, den del av mig som inte riktigt litar på att jag står upp för mig själv, att hon viskar: ”Det är bättre att du säger ja här, det är smartare, tänk om du annars blir lämnad ensam och övergiven.”

Jag märker hur jag svajar. Och det är då jag ska minnas det där, fuck you, jag ska lägga på leendet och verkligen fortsätta den utstakade vägen.

Att vara snäll mot mig själv, innebär då och då att andra inte gillar mig eller det jag står för.

Fuck you, viskar jag lite försiktigt.



Snart kanske jag kan säga det med ett bullrande gapskratt.

Related

livet 6304184013668594875

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Något jag tror är lika vanligt för de flesta som för mig är tanken att man måste säga nej till någon annan/något annat för att kunna säga ja till det jag vill och skapa en trygghetszon. Men jag har upptäckt att när jag verkligen säger ja till mig själv INKLUDERAR det alla, det är inget som utesluter någon eller något. Ett "fuck you" eller yttre "nej" är inte detsamma som ett inre "ja". Jag övar mig på att leva denna insikt.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item