charlottecronquist

Att tända eller inte tända, det är frågan

Just nu sprids en lista på flera webbsajter, som sägs vara baserad på ”undersökningar” (Jag har sökt ursprungskällan men inte funnit den). D...



Just nu sprids en lista på flera webbsajter, som sägs vara baserad på ”undersökningar”
(Jag har sökt ursprungskällan men inte funnit den).
Den handlar om vad kvinnor finner vara avtändande.
Och självklart är perspektivet hetereosexuellt.
Det utgår från vad kvinnor tycker är avständande hos män.
Vad kul det vore med en öppnare lista, tycker jag rent spontant.

Själv hittade jag uppgifterna i Östran,
som hade köpt listan från Salong K.
Vad är det då kvinnor inte vill ha? Tja, det är män som ignorerar eller inte ser dem, män som låtsas vara bättre än de är, män med överdrivet självförtroende, män som kräver för mycket sex, män som vill ha ett traditonellt (icke-jämställt) förhållande, män som utgår att kvinnan tar hand om barnen, män som flörtar med andra och säger hur snygga bröst eller rumpor de har, män som luktar illa, män som är snåla, män som klämmer på brösten utan att fråga om lov, män som kysser dåligt, män som är blyga och tafatta, män som har dålig koll på klitoris och g-punkt, män som använder tobak, män som blir arga när de dricker, män som spelar tevespel eller sitter mycket framför datorn, män som inte anstränger sig för att vara snygga inför sina partners.

Är du kvinna kanske du spontant nickar gillande åt detta. Hur kul är det med en ölrapande stormagad man i halvskitigt linne?
Hur kul är det med en man som ser ner på kvinnor?
Hur kul är det med en man som övervärderar sig själv och trycker ner andra?

Som man frågar får man svar, säger ett ordspråk. Frågan var ju vad kvinnor uppfattar som avtändande. Min reflektion är denna: Hela resonemanget bygger på att kvinnans lust, att kvinnan tänder, ligger utanför henne, hos någon annan. Det är han som skapar känslor hos henne. (Och på samma sätt skulle män kunna säga om kvinnor, män om män, kvinnor om kvinnor). Att förutsättningen för att känna lust är i en annans händer.
I min värld är det inte hela sanningen. Det är jag som känner lust. Det är du som känner lust. Ingen ”gör” lust i mig. Ingen ”gör” lust i dig. Lust är en känsla som kommer inifrån. Du kan så att säga ta makten över din lust. Du kan naturligtvis också välja att inte känna lust till någon som förnedrar eller trycker ner dig.
Men vad är den andre eller de andra ett steg bakom det?
Vad är det som gör att någon försöker verka större än han eller hon är?
Min erfarenhet är att bakom storordiga människor (i mitt fall oftast – men inte alltid – män) så döljer det sig rädda människor som inte vill eller våga känna sin rädsla och väljer att framstå som tuffa.
På ett sätt kanske det i själva verket är mer sexigt med en person som är blyg och tafatt?
Den personen är ibland mer äkta än den självsäkra.
Vem är det du tänder på?
Är det bilden av en man eller bilden av en kvinna?
Hur viktigt är det för dig vem han eller hon är bakom alla sina masker?
Kan du älska den som ännu inte lärt sig så mycket om kvinnokroppen och som ännu inte vet vad en sjyst kyss är?
Den här listan väcker känslor i mig.
Jag önskar mig en värld där människor äger sin sexualitet, äger sin lust och vill möta människor och inte sina bilder av dem. Så jag känner tacksamhet över att den här listan påminde mig om just det.


Related

tända 4753507516096179227

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item