charlottecronquist

Lust är lönsamt.

Här är utkastet till min föreläsning för Business in Heart i går. Lust är faktiskt lönsamt - så njut och få ett bättre liv! Kvinnor som...



Här är utkastet till min föreläsning för Business in Heart i går.
Lust är faktiskt lönsamt - så njut och få ett bättre liv!


Kvinnor som har ett bra sexliv mår och jobbar bättre. Och personer som lever i långa kärleksförhållanden tål stress bättre än andra. Det visar ny forskning.
Det innebär att lust, föruom att vara lustfyllt, är lönsamt. Både för dig som privatperson, företagare, anställd eller chef.
Ändå möts jag med höjda ögonbryn när jag berättar att jag jobbar med lust och sexualitet. Hur kan det komma sig att något av det viktigaste är så svårt att prata om?

Jag heter Charlotte Rudenstam och jag tycker att det är dags att förnya synen på lust, sexualitet och passion. Jag är kroppsterapeut, sexsibilitycoach, har skrivit boken Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft som handlar om hur du kan gå från skam till lust i ditt liv och som visar hur du, genom att bejaka och gilla dig själv, ökar både din livslust och gör det lättare att njuta i mötet med en partner.

Både min man och jag erbjuder kurser, workshoppar, samtal och coachning om lust och liv.
För mig handlar lust i första hand om att vara närvarande. Att våga vara och våga vara sig sig själv. Det jag är engagerad i är inte sexteknik, utan hur vi var och en ska få tillgång itll hela vår livskraft och därmed få rikare liv.

Du kanske undrar varför just jag har valt att engagera mig för lusten och livet?
Under en mycket lång period av mitt liv tryckte jag tillbaka min lust och min sexualitet. Konsekvensen blev till slut att hela mitt liv gick i gråskala. Det var som att mtt liv gick på sparlåga, som att jag gömde min livspassion till och med för mig själv.

När jag sedan började söka svaret på frågan: Vem är jag? Så upptäckte jag ganska snabbt att lust var en viktig del i detta. Alltså att om jag erkänner och bejakar min lust, så skapar det passion också inom andra delar av livet. Det blir roligare att jobba, det blir roligare att möta människor… Det mesta blir roligare.

Jag möter många människor som säger: Jag har inte tid för sex. Det är som att hela livet är schemalagt och då har timmarna tagit slut när det är dags att ägna sig åt lusten.
”När jag har gjort allt jag måste göra, så behöver jag sova också.”

Så lusten blir alltså bortrationaliserad i mångas liv. Eller det ges plats för lusten när alla måsten är gjorda. Lusten får liksom lägsta prioritet.

Men varför blir det så? Finns det andra sätt att förhålla sig?
Om man tanker sig, och det gäller i synnherhet kvinnor, att lust ger mer vitatalitet, mer glädje, mer passion till hela livet, vad är det då som gör att vi inte använder oss av den möjligheten? Vad är det som gör att vi kompromissar bort lusten?
Kanske kan det vara så att endel av er har dåliga erfarenheter av sex och närhet, att ni inte ser de här fantastiska möjligheterna som lusten kan ge er?
I så fall tror jag att det är viktigt att börja ta i tu med det. Att läsa min bok Ingen skam i kroppen, att gå på lustcoachning eller parterapi.
Vad är det förutom tidsbrist och trötthet som gör att lusten göms undan? Kanske behöver du och din partner mötas. Kanske behöver ni berätta för varandra om den längtan ni känner? Om vilka behov du har i relationen? Om vad som skulle kännas bra för dig?
Kanske skulle det också vara bra för dig att börja lyssna på din partner.
Jag tror att en viktig väg till mer lust är kommunikation. Att tala om hur ni faktiskt har det. Vad ni uppskattar hos varandra, vad ni drömmer om, vad som skulle göra livet mer lustfyllt?
Det är lite av det jag menar när jag tala om att förnya synen på lust. Lusten kan bli en viktig motor i ditt liv, lusten kan hjälpa dig att bli mer passionerad i allt vad du gör.


Sist av allt skulle jag vilja ge några konkreta lusttips till dig.
1. Andas. 
Ta fem minuter om dagen då du bara är. Sitt still och blunda och andas långsamt, djupt och medvetet. Känn att du är! (Bara denna lilla dagliga övning kan vitalisera ditt liv!)
2. Berör. 
Bli vän med din kropp, tyck om den och njut av den. Ett första steg kan vara att ge eller få massage.
3. Titta. 
En annan femminuters övning kan vara: Sitt mitt emot varandra och titta på varandra. Minns allt som gjorde att du blev förälskad i din partner. Se allt det vackra hos honom eller henne.
4. Lyssna. 
Ge varandra fem minuter och lyssna uppmärksamt när din partner berättar vad han eller hon uppskattar hos dig. Och så byter ni. Ni kan fylla på med andra femminutare om exempelvis era drömmar, vad ni vill med relationen, era sexfantasier.
5. Dejta varandra 
– och se till att det också finns tid för sex och lust i dejten.
6. Knip dagligen. Spänn pc-muskeln minst 30 gånger dagligen. 


Jag föreläser gärna om lust, liv och sexualitet, ta kontakt så finner vi en tid som passar!

Related

lönsamhet 3518455942535789363

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Underbart bra! Jag strävar efter att få in lusten i alla delar av mitt liv. För när jag bejakar min lust så bejakar jag livet. För mig är det ingen skillnad.
    Namaste!

    SvaraRadera
  2. snygg du är!!! och vilken fin jacka!!!

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item