charlottecronquist

Lördagsövning: Säg det!

Jag önskar ofta att detta vore sant! Hur många gånger har du haft önskningar som inte har gått i uppfyllelse? Och vad brukar det bero p...


Jag önskar ofta att detta vore sant!

Hur många gånger har du haft önskningar som inte har gått i uppfyllelse?
Och vad brukar det bero på?
Kan det vara så att du inte har uttryckt din önskan högt?

Många av oss går omkring och önskar att omgivningen är tankeläsare. Det gäller i synnerhet partners emellan. ”Nu borde han förstå att jag behöver en kram”. ”Nu borde hon förstå att jag behöver bli kliad på ryggen”.
Och även om jag ägnat mycket tid och energi åt att känna in andra – och blivit hyfsat bra på det, så har jag lagt ner projektet att blir en fullfjädrad tankeläsare.
Och även om jag ganska ofta uttrycker mina önskningar eller tyckanden lite snett. I går kväll sa jag till exempel: ”Jag njuter av att höra den där musiken” och Alexander frågade: ”Säger du att du vill att jag fortsätter spela sådan musik?” Och när jag tänkte efter så var det nog det jag ville säga, men inte riktigt sa.
Nu var det här ju inget kontroversiellt eller viktigt eller starkt exempel. Men det fick mig ändå att tänka på hur många (inklusive jag själv) som har svårt att uttrycka önskemål och behov. Det är som att de blir legitima att ha om någon anna lyfter fram dem. (Och kanske inte ens då.) Det är som (i mitt fall) att det är fel att ha önskningar och behov. Och ändå finns de ju där.
Och när jag inte uttrycker dem finns ju risken att jag blir besviken på min omgivning. ”De borde ha förståt…”
Så den här lördagen önskar jag att du står upp för dina önskningar och behov. Uttryck åtminstone en eller ett av dem högt. Säg: ”Jag skulle bli glad om du…” eller ”Jag skulle behöva…” eller hur du nu uttrycker det. Och säg som det är. Gör det gärna lugnt och vänligt (så ökar chansen att du får din önskan eller behov mött).
(För att vara extremt tydlig. Om du vill bevisa att det inte är någon idé att uttrycka dina önskningar och behov kan du pröva med att säga: ”Du din jävla idiot, nu får du genast klia mig på ryggen annars kommer jag att sura hela dagen.”)

Känn också efter: Hur känns det att uttrycka ett behov eller önskan? Hur blir du bemött? Och om du får det du önskar: Vågar du ta emot det? (Just det där sista är jag väldigt nyfiken på).

Namaste!

Related

önskningar 317054496995900386

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item