charlottecronquist

Utan begränsningar, hur vore livet då?

Jag lyssnar för tillfället på den amerikanske författaren Wayne Dyer . En klok man. Och han diskuterar: Hur skulle ditt liv se ut om du to...



Jag lyssnar för tillfället på den amerikanske författaren Wayne Dyer.
En klok man.
Och han diskuterar: Hur skulle ditt liv se ut om du tog fullständigt ansvar? Om du inte skyllde ditt beteende och dina handlingar på: Jag är sådan, jag har alltid gjort så eller det har jag lärt mig och jag kan inte ändra på det?

Först får jag väl säga att jag bara börjat lyssna på ”Excuses begone”. Så jag har inte hela bilden klar för mig (än). Men jag vet så mycket som att den här boken kan förändra liv – i en positiv riktning.

Jag stötte på Wayne Dyer för första gången i slutet av 1970-talet då jag läste den omåttligt populära ”Älska dig själv”. Trots att jag gillade boken och tyckte att det låg mycket i det han skrev, sa ändå min inre domare: ”Han är ju amerikan…” (och det var inte positivt, då). Jag hittade tillbaka till boken för drygt tio år sedan. Läste om den. Tyckte återigen att den var bra, men tänkte fortfarande att han ju är amerikan… Min domare hade ännu inte lärt sig slappna av.

För ett par år sedan hade jag en lång period då jag promenerade varje morgon. Jag brukade lyssna på Oprah Winfreys intervjuer med olika intressanta människor. En av dem var Wayne Dyer. Och nu kunde jag för första gången hör att han faktiskt är en väldigt klok man. Nu står han på listan över människor jag väldigt gärna skulle vilja möta.

Jag minns att han då berättade att han under ett år levt enligt boken som brukar kallas The Tao (Tao te ching) och som skrevs av Lao Tse som levde för 2500 år sedan. Boken består av 81 kapitel och Dyer levde några dagar enligt varje kapitel.

Det är från The Tao som ordspråk som dessa kommit:

”De som vet talar inte, de som talar vet inte”. 
”En tusenmilaresa startar med ett enda steg.”


Att leva ett år enligt Tao förändrades Dyers liv. Och en av de konkreta saker som kom ut ur det året var just boken ”Excuses begone”. 

Och det handlar om hur vi inte gör det vi borde, eller skulle kunna, för att vi är för lata, bekväma, rädda, skäms för mycket… eller vad det nu kan vara.
Alltså en person med övervikt kan säga: Hela min familj har alltid varit tjock, så jag kan inte ändra på det.
Alla har vi saker vi skyller på, som hindrar oss att verkligen leva våra liv fullt ut. Eller snarare, jag tror att alla har sådana saker, även om de ibland kanske kan vara omedvetna.
Jag älskar den där dikten av Marianne Williamsson. Den om att det inte är mörkret utan ljuset vi är rädda för:

"Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness that most frightens us.'
We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be?
You are a child of God.
Your playing small does not serve the world.
There's nothing enlightened about shrinking 
so that other people won't feel insecure around you.
We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us. 
It's not just in some of us; it's in everyone.
And as we let our own light shine, 
we unconsciously give other people permission to do the same.
As we're liberated from our own fear, 
our presence automatically liberates others."

Och då menar jag att rädslan för ljuset, gör att vi skyller ifrån oss på olika sätt för att slippa. Och det kan också vara jobbigt att ta tag i olika saker. 

Wayne Dyer menar att vi genom livet infekteras av olika tankar om hur vi är, men att det går att befria sig från dem. Bara för att någon har sagt: ”Tjejer är dåliga på matte” – behöver det inte vara sant. Det går att bli av med de här tankevirusen. 

Jag har till exempel ett virus som säger att det är fult att tjäna pengar, särskilt om det handlar om personlig utveckling. Och det viruset kämpar jag nu med. Just i dag ska jag i väg på en session som handlar om att befria mig från omedvetna begränsande tankar. Det ska bli så spännande.

För vad har jag för ursäkt att inte ge världen det jag har att ge? Jag kan gömma mig bakom en massa saker. Som att det är skämmigt att tala om sex, lust, relationer och livskraft. Som att ”vad ska andra tycka”, som att ”vem är jag att..”.. som en väldig massa.

Nu ska jag lyssna igenom Dyers bok. Kanske återkommer jag till den. Kanske kommer jag att se en massa saker som jag fortfarande skyller på… å, det ska bli så spännande!

Vad skulle du kunna göra för att din stjärna ska lysa klarare? Och vad gör du för att slippa göra det?

Related

Wayne Dyer 5424609981187850276

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item