charlottecronquist

Vikten av närvaro.

I lördags var jag på en heldagsföreläsning med supercoachen Martin Järnland . Om jag ska sammanfatta hans budskap i ett ord är det: Närva...




I lördags var jag på en heldagsföreläsning med supercoachen Martin Järnland.
Om jag ska sammanfatta hans budskap i ett ord är det: Närvaro.
När du är närvarande, gör du allt möjligt.
Det är intressant att lyssna till andra människor, som för fram ungefär samma budskap som jag själv, på deras speciella sätt.

Jag prenumerar på nyhetsbrev från Lotta Alsén. Hon är en svenska som bott i Kalifornien rätt länge och hon kombinerar mindfullness och business. Same, same but different än Martin Järnland alltså. 

Just i dag startar hon ett tremånaders projekt som handlar om att skapa business utifrån hjärtat. Och jag gillar den idén skarpt. Jag gillar också att hon tar med sig en av de kraftfullaste gudinnorna på den resan, nämligen Durga. 

Så här skriver hon själv om Durga:


“Durga is a kick-ass hindu goddess that carries the perfect balance ofarchetypal energies of feminine and masculine. She was created out of the best of all the gods and goddesses to bring down a particularly gnarly demon, and of course she prevailed. But she did it by balancing her compassion with her fierceness, while staying true to herself.”
Och jag bara älskar det.


Martin Järnland står på O´Learys i Malmö och ritar två cirklar. En cirkel med en initial (i mitt fall C) och en cirkel med två bokstäver, där den andra är ett E. (I mitt fall CE). Den andra cirkeln representerar alltså mitt ego.


Och otroligt enkelt uttryckt är budskapet, att när du kan befinna dig i cirkeln med bara en bokstav, så är du dig själv, då är du i närvaro, då är du fri från tankar och då kan inspiration komma, då kommer idéerna och då kan du komma i kontakt med något som är större än du.
I egocirkeln däremot är det tankarna som styr. Där kan du möjligtvis bli motiverad till att göra något, men där finns också irritation, känsla av rätt och fel, prestation, rädslor... och allt det som kan hindra dig från att verkligen vara du.


Så Martins recept är helt enkelt att vi ska försöka vara fria från ego ungefär 20% av tiden. Kan vi vara närvarande så mycket, så kan under faktiskt ske. 


Under den här dagen fanns det flera i publiken som ifrågasatte hans enkla men kraftfulla bild och vi har flera som sedan länge levt med liknande bilder som Martin.


Jag kan verkligen skriva under på att det mesta som Martin säger stämmer. Det är vad jag jobbat aktivt med de senaste femton åren. Fast jag uttrycker det på ett annat och jag fokuserar delvis andra saker.


Supercoacherna menar att allt elände börjar med en tanke, att känslor - särskilt negativa börjar i en tanke (eller föreställning om du vill) och att du har möjlighet att välja dina känslor. Jag är med. Det är ingen som gör känslor i mig - dem känner jag själv. 


Det jag saknade på den här dagen, och det jag anar att Lotta Alsén har med i sitt program på andra sidan Atlanten, är kroppen. För mig är närvaron i kroppen, att känna saker i kroppen en väldigt viktig del. Att släppa tankar, att vara närvarande är bra... och jag inser att jag älskar att ha med kroppen i mitt arbete. För i kroppen kan saker läkas, i kroppen kan faktiskt felprogrammerade tankar läkas... och den dimensionen är viktig för mig.


Vill du testa att bli mer närvarande i kroppen? För endast 249 kr får du 21 meditationer för att frigöra din sexuella kraft. Fem minuter om dagen som kan göra dig mer i kontakt.

Jag deltar i bloggutmaningen #blogg100. Detta är dag 44

Related

närvaro 3910626116660987773

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item