Hur ska jag agera klimatsmart, Malmö stad? Förtretligheter som engagerar.
Mitt i den ljummaste försommaren ser jag något gult på bilens vindruta. Undrande går jag fram till bilen, tar lappen och läser. ...
https://lustochliv.blogspot.com/2014/05/hur-ska-jag-agera-klimatsmart-malmo.html
Mitt i den ljummaste försommaren ser jag något gult på
bilens vindruta.
Undrande går jag fram till bilen, tar lappen och läser.
Jag har fått en parkeringsanmärkning som kostar mig 400 kr,
för att jag låtit bli att köra med bilen i helgen. Jag känner hur hela jag
börjar darra. Jag ringer Malmö kommun och polisen, men klockan har precis
passerat 16 och telefonerna är avstängda.
Den första känslan är att jag har blivit utsatt för en
kränkning. Jag känner den där gula lappen mot huden. Den smetar sig mot mig.
Det finns en bild som visar att vi uppenbarligen inte har kört med bilen på
några dagar, för att ventilpositionerna var desamma torsdag eftermiddag som
måndag morgon.
Det känns som att någon bryter sig in i min lilla värld, jag
känner en stunds otrygghet och när jag känner mig kränkt blir jag arg. Jag vill
ifrågasätta. Jag börjar fundera kring dumma korkade regler och speciellt regler
som körs upp i halsen på mig, för mig okända regler som någon myndighet anser
att jag borde kunna. Men ursäkta då att jag inte har läst Trafikförordningen
från 1998.
Jag försöker vidga perspektivet bortom de 400 kr som 24
timmarsregeln förmodligen kommer att tvinga mig att betala. (Men jag ska
bestrida.) Alltså, jag försöker se bortom det faktum att min automatreaktion är
att känna mig kränkt, för att jag inte kan stå tryggt, utan att bli antastad på
den lilla plätt av gatan framför mitt hus.
Jag tänker på Malmö stad som miljöstad.
Malmö stad som fått priser för sina miljötankar.
Malmö stad som på många fiffiga sätt uppmuntrat sin medborgare till att använda cykeln mer.
Malmö stad som vill att vi ska tänka till innan vi använder bilen.
Malmö stad som har haft kampanjer som handlar om att låta bli bilen om resan är kortare än tre kilometer.
Malmö stad som fått priser för sina miljötankar.
Malmö stad som på många fiffiga sätt uppmuntrat sin medborgare till att använda cykeln mer.
Malmö stad som vill att vi ska tänka till innan vi använder bilen.
Malmö stad som har haft kampanjer som handlar om att låta bli bilen om resan är kortare än tre kilometer.
Och så befinner jag mig där i ett gudsförgätet litet
radhusområde i Malmös utkanter, vår bil står i en lång rad av bilar. Jag känner
igen varenda bil. Många bilar står stilla mycket. Andra far i väg med sina
bilar på dagarna, förmodligen till sina arbetsplatser. Men jag har kontoret
hemma och jag vill verkligen minimera användandet av bilen. Jag cyklar i första
hand, promenerar i andra hand, tar bussen i tredje hand och först i fjärde hand
väljer jag bilen. Och jag har känt mig så BRA, så miljörätt, när jag har gjort
de valen.
Den gula böteslappen gör att den känslan bara dör.
Eller snarare, idén om att Malmö stad vill att deras medborgare ska leva klimatsmart dör lite grand.
Hur går idén med att vi ska köra bilarna runt kvarteret minst fem gånger i veckan ihop med den grandiosa idén med att vi får lämna våra matrester (kanonbra) i en egen soptunna för kompostering?
Vet den ena enheten vad den andra gör?
Eller snarare, idén om att Malmö stad vill att deras medborgare ska leva klimatsmart dör lite grand.
Hur går idén med att vi ska köra bilarna runt kvarteret minst fem gånger i veckan ihop med den grandiosa idén med att vi får lämna våra matrester (kanonbra) i en egen soptunna för kompostering?
Vet den ena enheten vad den andra gör?
Jag märker hur konspiratören i mig väcks till liv.
Varför låter Malmö stad anställda gå runt i staden och ta bilder av ventilpositioner på parkerade bilar på små bakgator i Malmö. Bilar som står mer än tio meter från någon vägkorsning och som inte stör någon. Som inte spyr ut något miljöfarligt medan de står där parkerade.
Varför låter Malmö stad anställda gå runt i staden och ta bilder av ventilpositioner på parkerade bilar på små bakgator i Malmö. Bilar som står mer än tio meter från någon vägkorsning och som inte stör någon. Som inte spyr ut något miljöfarligt medan de står där parkerade.
Jag förstår verkligen inte logiken. Är det så att man på
gatukontoret behöver få ihop till lönerna för dem som ska patrullera gatorna?
Eller är det något större projekt jag ska vara med och betala? Blir de 400
kronorna mitt extrabidrag till Malmö-Expressen? (För jag gissar att jag redan
bidrar genom min skattesedel).
Jag tycker verkligen att det är bra att lappa felparkerade
bilar, bilar som står trafikfarligt till. Men bilarna som står på vår lilla
gata, och på andra liknande gator, utan genomfartstrafik, bilar i vila, bilar
som tar emot försommarens syrendofter, varför ska de behöva ut och röra sig
bland andra bilar, bara för att ändra på ventilpositionerna?
De första kommentarerna i tråden. |
Jag lägger ut ett inlägg om det på Facebook.
Jag skriver det i ögonblicket.
Den arga delen i mig gör det.
Det känns otroligt skönt.
Och denna vardagsidioti som jag möter får enorm respons. Enorm.
Vi är fler som ibland undrar över logiken.
Någon talar om en stad som ser medborgare som motborgare, och det är så att jag undrar lite också.
Jag skriver det i ögonblicket.
Den arga delen i mig gör det.
Det känns otroligt skönt.
Och denna vardagsidioti som jag möter får enorm respons. Enorm.
Vi är fler som ibland undrar över logiken.
Någon talar om en stad som ser medborgare som motborgare, och det är så att jag undrar lite också.
Ja, jag undrar vad Malmö stad tänker här… och klagomål eller
bestridande ska jag inte vända mig med direkt till dem som satt upp lapparna, utan
det krävs en ganska krånglig procedur hos Polisen.
Hur ska jag kunna leva miljösmart i Malmö? Var ska jag göra
av bilen när jag väljer att göra resor med tåg, istället för att ta bilen, som
nu i helgen? Vilken slags beteende vill Malmö stad främja?
Den här ironiska kommentaren fick jag av en Facebookvän. |
PS: Malmö stad, jag behöver fortfarande bilen då och då. Men du kanske menar att det inte räcker med att bara använda den när det känns nödvändigt?
PS igen: Titta på den gula lappen. 8.13 kom boten... så snällt (INTE) en måndagsmorgon.
Vår bil kan stå en vecka i streck, utan att vi rör den, för att vi vill vara klimatsmarta!
Lite senare. Trots att Malmö stad uppenbarligen tycker att jag ska flytta bilen en gång om dagen tar jag cykeln till tandläkaren. När jag kommer till Pildammarna står några glada anställda vid gatukontoret i Malmö stad och delar ut lappar om att cykla mera. Ödets ironi? Hur kan ena benet på gatukontoret lappa dem som låter bilen stå, medan den andra uppmuntrar oss till att cykla mer? Förklara!
PS igen: Titta på den gula lappen. 8.13 kom boten... så snällt (INTE) en måndagsmorgon.
Vår bil kan stå en vecka i streck, utan att vi rör den, för att vi vill vara klimatsmarta!
Lite senare. Trots att Malmö stad uppenbarligen tycker att jag ska flytta bilen en gång om dagen tar jag cykeln till tandläkaren. När jag kommer till Pildammarna står några glada anställda vid gatukontoret i Malmö stad och delar ut lappar om att cykla mera. Ödets ironi? Hur kan ena benet på gatukontoret lappa dem som låter bilen stå, medan den andra uppmuntrar oss till att cykla mer? Förklara!
Jag är en del av #blogg100. Detta är dag 88.
Härligt att det kostar pengar att avstå skita ned miljön. Så jäkla kontraproduktivt så jag saknar ord. Jag är väl familjär med regeln då exet parkerade i ett område med 24-timmarsregeln. De kollar ventilen på däcken. Har man alltså otur och ventilerna är på samma ställe efter man rullat bilen lite så torskar man. Varje kväll vid nio gick vi eller en av oss och lade ur handbromsen och flyttade bilen 1 eller 2 cm åt endera håll. Ibland glömde vi, så med hjärtat i halsgropen (vi hade riktigt pissig ekonomi) så gick vi dit dagen efter och kollade. Vi hade tur, inga böter under det året vi bodde ihop. Men vilken knäpp regel?
SvaraRaderaJag har bott här i sju år och hade ingen aning om att regeln ens fanns :) Jag tycker din beskrivning visar på en sjuk regel! Tur att ni hade tur!
SvaraRadera