charlottecronquist

Möt känslan av att vara steget före. Meditationer om kärlek 71.


I gårdagens meditation fick du komma i kontakt med känslan av utanförskap. I dag så får du en ny infallsvinkel - och för mig personligen har dessa två aspekter då och då hört samman. Jag har då och då känt mig utanför, helt enkelt för att jag har varit steget före och för att andra inte riktigt begripit vad jag gjort eller varför jag gjort något. Ganska ofta var den känslan förknippad med frustration. Det kändes ofta ensamt där framme... men tänk om det går att tänka tvärtom? Att känna frihetens friska vind när jag går i min egen takt, utan att alltid bry mig om var andra befinner sig.

I dag ska jag berätta en liten historia, som jag tänkte att du kan meditera över. Läs alltså först den lilla berättelsen och sätt dig sedan en stund och meditera, tillåt de känslor som vill komma fram och göra det. Efteråt, reflektera över vad meditationen lärde dig om dig själv.

Det finns människor som inte vill gå på bio med mig, i synnerhet inte om det handlar om en komedi. För de vet att de kommer att skämmas över mig. De skäms över mig för att jag skrattar på fel ställe. Det som brukar hända är att jag lever mig intensivt in i filmens handling och så ser jag det roligaste som kommer att ske, ibland upp till en minut innan det sker. Om två människor går emot varandra, kommer de så småningom att krocka, och det är liksom det jag räknar ut och så börjar jag skratta hysteriskt. Jag skrattar alltså inte måttligt, det blir ett gapflabb i den tomma biosalongen. Då och då kan jag höra hur folk vänder sig om och viskar och undrar vad det är för människa som skrattar och åt vad. En liten stund senare följer resten av salongen med. 
Efteråt har jag gått kommentarer av typen: "Jag kommer aldrig att gå på bio med dig igen, det är så pinsamt när du skrattar innan poängen har kommit," eller "Jag får tinnitus av ditt höga skratt, kan du inte lägga band på dig."
Mina känslor kan pendla av andras bemötande. Ibland skäms jag lite för att jag var steget före, men ganska ofta inte... det är okej att se saker och ting i min takt och reagera i min takt.

Sätt dig alltså nu själv och meditera en stund. Kanske har du något slags situationer där du upplever att du är steget före, som du kan relatera till? Eller så är det något annat som väcks i dig just nu.

Ha en skönt stund i ditt eget sällskap.


Charlotte Rudenstam deltar i #blogg100 för tredje året i rad.
Hon är coachförfattare och föreläsare som vill bidra till att du älskar livet.
Hon har skrivit böcker som ”100 % Charlotte – Ta ditt inre ledarskap” och
I år väljer hon att bjuda på 100 meditationer om kärlek. Ibland som en text, ibland som en liten film, ibland på något annat sätt.

Related

meditation 1371044529746595299

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item