charlottecronquist

Fredagsmys: Du har väl koll på kindkyssarna?

Är du en av dem som hälsar genom att kindkyssas?
Eller genom att kyssa luften precis bredvid kinden?
Har du i så fall koll på hur många kyssar som du bör ge den andre?
Visste du att antalet kindkyssar är regionalt betingat, åtminstone i kindkyssens förlovade land, nämligen Frankrike?

Hur gillar du att hälsa på någon annan?
Hur gillar du att hälsa på någon annan?
Handtag, famntag, klapp eller kyss?
Är det så att du reserverar handslaget till vissa, kramarna till andra och kindkyssarna till en tredje grupp?

För mig är Sverige ett land där kramen är på frammarsch. I allt fler sammanhang kramas människor, över ålders, köns och yrkesgränser. Och har man väl börjat hälsningskramas med någon verkar det vara utan återvändo.

Handslaget kanske ses som något mer formellt, men frågan är om inte detta kan inbjuda till en intimitet av ett annat slag än i kramen. För kramen bjuder på fysisk närhet utan ögonkontakt, medan handslaget brukar förenas med ett ögonens möte... som ju kan kännas intimt.

Då och då hamnar jag i en krets av kindkyssare. Jag lägger märke till olika sorters kindkyssar, där somliga av dem är den minst intima hälsningen jag varit med om. Det är luftkyssen. De som kysser varandra smackar i luften i höjd med varandras kinder, ingen fysisk beröring uppstår. Men så finns det också kindkyssarna som sker på riktigt, hud mot hud. Och då uppstår för mig ofta frågan: Men hur många gånger ska vi kindkyssas? 

Eftersom detta är en bana där jag är en novis, så känner jag mig för det mest osäker, och låter den som hälsar på mig bestämma och så försöker jag följa med i ritualen så smidigt jag kan.

Men hur går di då i kindkyssarnas förlovade land? Nyligen deltog mer än 100 000 fransmän i en undersökning där de berättade om hur många gånger de brukade kyssas. Det varierade mellan en och fem kyssar. Det du. Jag börjar ana var min egen osäkerhet kommer ifrån. 

Av kartan att döma ser det ut som regionen runt Paris är den kysstätaste, med många som väljer fyra kyssar, medan di i södra Frankrike aldrig går så långt utan nöjer sig med två eller tre.

Undrar om detta säger något om kyssarna, eller om trakten? Tyder fler kyssar på... Ja på vad? Är de som kysser fler gånger... mer... ja, vad ... än de som kysser färre gånger? Här finns verkligen många mysiga möjligheter till att spekulera i kindkyssarnas kemi.

Så som extra fredagsmys kanske du ska ta ett varv med Franska posten och testa vilken respons just du får på de olika kindkyssfrekvenserna. 
När får du bäst gensvar? 
Och vad är ett bra gensvar för dig?

Kindkyss på dig! 
Kindkyss på dig! 
Kindkyss på dig 
... hm ... 

Kindkyss på...


Related

världen 2557215655302281603

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item