charlottecronquist

Sexualitet: Visst är det självklart att njuta av sex efter femtio!



Är sexualiteten något som blommar upp några år runt 15 och sedan lite i taget försvinner?
Svaret är självklart nej.
Och ändå finns det en märklig koppling mellan sexualitet och ålder, där människor som passerat femtio kategoriseras som gamla… och där frågan dyker upp: Är det okej med sex efter 50?
Ja, så klart… och det kanske till och med är så att vår förmåga att njuta ökar med åren.



Jag förstår så väl att många barn ogärna vill känna till sina föräldrars sexliv, eller att de till och med, när de själva börjar intressera sig för sex, försöker tänka bort möjligheten att föräldrarna njuter.

Och kanske är det så att den som är 15, 25 eller till och med 35, tänker sig att lusten till sex kommer att avta med åldern. Att sex är något som hör ungdomen och kanske rent av avlandet till?

Vi lever i ett samhälle där vi uppmuntras att jobba tills vi är 75 år. Där vi i de allra flesta sammanhang ser oss som högpresterande långt in i åren. Där vi ser hur ålder skapar något slags värdighet, klokskap och i vissa fall visdom.

Men i attityden till sex upplever jag en slags åldersmobbning, där den som har passerat 50 borde vara färdig med den sexuella njutningen, där somliga till och med kan tycka att det verkar konstigt eller motbjudande med två rynkiga kroppar som leker om i sänghalmen.

Jag omges av mina generationskamrater som alla passerat 50. Vi som talar öppet om sexualitet upptäcker att sex efter 50 har en potential som åtminstone jag inte hade en aning om för trettio år sedan. Kanske är det till och med nu som möjligheten till njutning är allra störst, med all den erfarenhet som livet har gett oss?

Kanske är det så att det för somliga krävs en hel del livserfarenhet för att verkligen njuta av sex och upptäcka vilka rika upplevelser det kan ge? Kanske är det så att det blir lättare att njuta när det inte längre är lika viktigt vad andra tycker? När vi vågar vara oss själva också i sexuella situationer? När vi inte frågar oss vad den andre ska tycka eller hur vi borde njuta?

Jag tror det är bra att våga se att sexualiteten finns med oss hela livet och förhålla oss till det – och inte tänka att det är något vi gör under försommaren i vårt liv? Kanske är det så att vi under hösten har möjlighet att skörda och skörda rikligt?

RFSU har nyligen startat sidor som heter sex efter 50, där sådana som jag får tips om hur jag ser till att ha ett rikt liv. Det känns bra och ändå känner jag mig kluven till det, eftersom det samtidigt säger något om att något händer vid 50... som att ålderdomen då sätter in... och det känner jag verkligen inte. <3

Related

sexualitet 5626487439858352162

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item