charlottecronquist

Söndagsskolan: När väcks martyren i dig?

En vanlig försvarsmekanism är att spela martyr eller offer. Det sker när det känns som att alla olyckor samlas hos dig och att din olycka är någon annans fel.
Din olycka är givetvis någon annans fel. När du spelar martyr eller offer är det synd om dig och världen är dum. Tycker du.
Når du kommer på dig själv med att använda någon av dessa försvarsmekanismer är det bra att du ibland nyper dig i armen, stannar upp och frågar dig: Hur gammalt är det här offret i dig? Vad är det för mönster som möjligen upprepas?

Jag tycker att det är jobbigt att bli utsatt för människor som satt på sig offerkoftan. De kan titta på mig med bedjande ögon och bara med blicken visa att det är jag som ska rädda dem ur deras offersituation. Ibland kan det rent av vara farligt att göra offret till viljes – för risken är att du väljer att offra dig själv, för att den som spelar offer vädjar till ett dåligt samvete hos dig, som du inte kan motstå.

Genom att lära känna situationer när du känner dig utsatt för ett offer eller en martyr, kan det också blir lättare att uppfatta när du själv väljer någon av de försvarsmekanismerna.
Läs de här meningarna, en i taget. Känn efter vad som väcks i dig när du läser dem:

”Du tänker bara på dig själv…”
”Själv får jag så klart städa hela huset.”
”Jag kommer aldrig att få så bra betalt som du.”
”Jaha, nu vann du på triss, det betyder att vinsterna är slut.”
”Det flyger hela tiden in stekta sparvar i din mun, medan jag anstränger mig till max och inte får någonting.”
”Om du flyttar hemifrån har jag inget att leva för.”
”Säger du något om det får jag en hjärtattack.”
Ibland spelar martyrerna och offren i dag eller andra på skuldkänslor. När du blir utsatt kan du till och med känna dig skyldig när det går bra för dig, eller du ska verkligen få dåligt samvete om du följer din egen röst.
”Julen är meningslös om du inte kommer.”

Det är mycket lättare att se martyren i andra. Men om du skärskådar dig noga, så är min gissning att du då och då använder de här försvarsmekanismerna. Kanske kan du be någon i din omgivning uppmärksamma dig på när det sker?

Din läxa:

När använde du senast försvarsmekanismen att spela offer eller martyr?

Charlotte Rudenstam är författare och coach, och vill bidra till att du blir en hundraprocentare.

Related

söndagsskola 8298759394371134128

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item