charlottecronquist

Sex efter femtio? JAA!

Dagens Nyheter ska skriva en serie om kvinnor och sex efter femtio.  Som om lusten försvann vid 49... eller ännu tidigare.  Jag hoppas få r...

Dagens Nyheter ska skriva en serie om kvinnor och sex efter femtio. 
Som om lusten försvann vid 49... eller ännu tidigare. 

Jag hoppas få respons från DN med detta brev:

 För gammal för sex och lust? Neej!


Hej redaktörerna på Insidan!

Ni frågar om sex efter femtio och om sådana som jag får längta efter sex. Frågan är väl närmaste retorisk, för vem skulle inte få det?
Jag tycker egentligen att det är konstigt att ställa den frågan. För i själva frågan går det att ana ett ifrågasättande – annars behövde den väl inte ställas.

Men eftersom frågan om lust, liv och sexualitet är oerhört viktig för mig, så tar jag tillfället i akt och svarar.

Jag är född 1959 och det är först de senaste tio åren jag på allvar börjat utforska min sexualitet. Jag har aldrigt njutit så mycket som nu och i takt med att jag lär mig mer, vet jag att njutningen kommer att öka. För mig handlar sexualitet mycket om att vara närvarande, att vara i kroppen, att verkligen mötas, att våga vara där, att våga känna, att våga säga vad jag vill.

Jag är så intresserad att jag har skrivit boken ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft”. Då hade jag ingen tanke på att en dimension skulle kunna vara min ålder. Jag är helt enkelt en kvinna som vill leva fullt ut och som vill ta bort det som hindrar mig från det. Det är väl en av förklaringarna till att jag har utbildat mig både till kroppsterapeut och sexsibilitycoach.

Jag har flera böcker bakom mig, de flesta har jag skrivit på uppdrag av förlag, men denna bok, har fått nej av alla förlag jag närmat mig. (Visserligen inte i det som kom att bli den slutgiltiga versionen, men i alla fall). Skälen har varit många, men ingen har sagt att den är dåligt skriven. Så jag tror att en bok om kvinnlig sexualitet kan skrämma, kanske i synnerhet för att jag använder min egen resa från skam till lust som exempel i boken.

Jag har också en blogg lustochliv.blogspot.com, där jag skriver om just lust och liv och där sexualitet, närhet, relationer och forskning kring de ämnena är viktiga delar.

Jag hade länge svårt att ge mig hän. Jag ville leva upp till andras förväntningar och tappade bort mig själv. Och det jag upplever i dag (nära möten, g-punktsorgasmer, energiorgasmer etc) tror jag alla kan uppleva, bara de ger sig tiden till det och vågar vara närvarande i sex. Jag tror inte att det är en åldersfråga.

Hur slutade då mitt bokprojekt? Vi startade eget förlag och gav ut boken själva. Den finns att köpa bla på Bokus nätbokhandel. Jag får ofta feedback på boken av typen ”Den har förändrat mitt liv”. Jag får livshistorier, igenkännanden och också många män har gett mig fantastiskt cred. Så även om boken än så länge lever ett liv lite i skymundan, så sprider sig långsamt läsekretsen. Det finns verkligen ett behov både av att ägna sig åt sex, lust, njutning – att leva, och att läsa om det.

Det kanske delvis handlar om att våga erkänna det för sig själv?

Allt gott

Charlotte

Related

sexualitet Charlotte Rudenstam 2417650336272642076

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Toppen Charlotte - heja! Bra skrivet, jag håller tummarna för att DN hör av sig :).

    Kram Heléne

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item