charlottecronquist

Sexualitet: Bli riktigt kåt på livet

Just nu skriver jag små etyder, anslag, för att hitta orden till min nästa bok. Jag tror att den kommer att cirkla kring tantra, kring lekfullhet och kring att sexualiteten har möjligheten att öppna porten till ett rikt liv på alla plan.
Du får titta in i min skaparverkstad nu. Kanske boken kommer att starta ungefär så här?






Många tycker att sexualitet enbart handlar om in och ut, penetration och orgasm. För mig är friktionen bara en liten del. Sexualiteten är, för mig, en port som jag öppnar mot min potential. Det är ett sätt att känna min kraft, min lust, min livsvilja.

Det är genom att tillåta sexualitetens kraft i mitt liv, som det magiska sker: Jag blir en kärlekskrigare och jag vill bidra till att du blir riktigt kåt på livet och tillåter dig att njuta av det fullt ut.


En del av att leva fullt ut är att verkligen tillåta livet att ske nu. Att släppa en del av tankarna kring det som varit och det som kanske kan komma att hända. Att släppa taget om rädslor, som hindrar dig från att gå för det du attraheras av. Att släppa taget om idéer som begränsar dig och gör ditt liv mindre.

Under större delen av mitt liv har jag varit livrädd. Jag har gått omvägar kring flera av dessa rädslor. Jag har inte klivit fram när jag haft möjligheten och ibland har jag låtit bli att backa när min kropp viskade nej, av rädsla för att såra någon annan. Min självkänsla har varit styrd av medberoende: När andra sagt att jag är okej, så växte min självkänsla och när andra gav mig kritik, krympte jag i hop till en liten skamboll som ville gömma sig i något hörn.

Det var när jag upptäckte att det var ganska spännande att ta klivet ut i det okända, att säga ja till utmaningar, att riskera att avvisas, som livet började förändras. Och när jag dessutom kombinerade det med att lära mig mer om njutning, mer om min egen kropp, mer om sexualitet, upptäckte jag att njutning och ett avslappnat och tillåtande förhållningssätt dessutom gjorde mig gladare, mer lekfull och mer kreativ som jag insåg att sexualiteten verkligen är en viktig port att öppna kärleksfullt.

Ju mer jag tillåter mig att njuta, ju mer jag tillåter min sexualitet att flöda, desto mer kreativ blir jag. För mig handlar utforskning av njutning inte i första hand om att ligga, utan om att undersöka vad livet kan ge mig och vad jag i min tur kan ge vidare till världen.


Sex – eller snarare sexualiteten – är en port, in till något som är mycket större, än det kan te sig vid den ingång många ser som ett slutmål – in och spruta lite och så är lyckan där, eller en tillfällig tillfredsställelse eller en stunds avslappning som kommer efter någon slags klimax.


Det är lätt att bli missförstådd när en använder ord som sex eller sexualitet. Min erfarenhet är att många slutar lyssna på vad jag säger när dessa ord kommer och fyller i med sina fantasier, erfarenheter eller föreställning om sex eller om vad en person som jag kan tänkas vilja säga.


Många gånger kommer människor till mig för att tala om sex som att det bara handlar om att få stånd eller inte, känna lust eller inte, få fontänorgasm eller inte... Det kan vara viktiga aspekter... Alltså att få in lust i livet, att få sexet att fungera, att slappna av tillräckligt för att kunna njuta... Och dessa sessioner kan vara viktiga för klienten på flera plan.

Det som ofta händer är att klienten börjar märka att de tekniska aspekterna av sexualitet och relationer bara är en krusning på ytan och att det finns mer att upptäcka.

Det handlar om att du tar plats i ditt liv, det handlar om att du slutar att vara en blek kopia av dig själv, det handlar om att du tillåter att ge av dina gåvor till världen.

En skön genväg till det är att vara mer i kontakt med din kropp, att bli mer tantrisk, att komma i kontakt med sensationer du inte är van vid. När du tillåter detta flöde, kommer du att märka att det smittar av sig på andra områden i livet.



En viktig och allvarlig aspekt är att det finns en snedvriden syn på sexualitet på många håll, som har gjort att miljarder människor har blivit fråntagna sin lust – var tredje kvinna blir utsatt för sexuellt våld i sitt liv – och därmed minskar också deras förmåga att komma i kontakt med sin kreativitet. Så att läka känslomässiga sår som har med övergrepp att göra, att komma tillbaka till kroppen, att känna dess signaler blir sätt att hitta tillbaka till dig själv.


Till det kommer naturligtvis också den skam som ligger som en tung våt filt kring ämnet sex och sexualitet – och jag vill bidra till att det täcket försvinner. En värld där vi är fria att njuta, utan att bli skammade, en värld där vi kan njuta utan att utnyttja andra, en värld där vi kan njuta för att bidra till något bättre, det är den värld som är min. På riktigt.

Det är därför jag kallar mig en kärlekskrigare. I den här boken kommer du att få möta en rad situationer som kan ge dig impulser att starta en egen resa för att hitta din lust, att stärka din lust eller helt enkelt få en del kunskaper om vad lusten och sexualiteten kan ge dig. Jag vill bjuda in dig till att upptäcka att sex är så mycket mer än ut och in och att till exempel tantra är en fungerande och njutningsfull väg till ett rikare liv på många plan.

Det är ingen quick fix bok – men det är en bok som kan öppna den där porten som du kanske redan har lite på glänt... porten in till njutning som jag allt oftare kliver in genom och där livet är lätt, enkelt och fyllt med sprudlande energi – eller stillhet.

Välkommen in, välkommet hem, välkommen att öppna porten.



Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

tantra 4570012426864618244

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item