charlottecronquist

Bok: Trotsa tyngdlagen av Caroline Myss

Om du är intresserad av att må bra på djupet och om du tycker att andliga aspekter av välmående också är viktig, då tycker jag jag att du s...


Om du är intresserad av att må bra på djupet och om du tycker att andliga aspekter av välmående också är viktig, då tycker jag jag att du ska läsa Caroline Myss.
Jag har inte läst alla hennes böcker, men de jag har läst (Andens Anatomi och Andens helande kraft) har betytt mycket för mig.
Och nu kommer Trotsa tyngdlagen (Defy gravity) där Myss ytterligare fördjupar sina tankar.
Jag rekommenderar varmt att du läser den.


Det är svårt att göra en regelrätt recension av en bok som denna, det bästa är att du läser den och bildar dig en egen uppfattning.
Jag gör ändå ett försök att närma mig den.
Caroline Myss ser på människan som en helhet. De sjukdomar och den ohälsa vi har är kopplade till de sju chakran vi har. Orsaken till att vi får sjukdomar som är kopplade till ett viss chakra är, mycket förenklat, att vi också kan ha ett existentiellt problem som är kopplat till den delen av kroppen.
I Andens anatomi går Myss igenom de sju chakrana, vad de står för och vilka sjukdomar som är kopplade till vart och ett av dem.
I Trotsa tyngdlagen är Myss fokus på helande. Vad kan vi själva göra för att förbli eller bli friska? Vad är det som håller oss kvar i sjukdom och hur kan vi befria oss från det.
Myss menar att en viktig orsak till sjukdom är att vi inte är sanna, att vi ljuger för oss själva och andra. Att vi inte vågar se verkligen som den är. Att vi går och bär på en massa gammal barlast och att vi har svårt att släppa på till exempel oförrätter. Och ju mer gammalt skräp vi bär på, desto större är risken att bli sjuk. Typ.
Och en viktig väg mot helande är att våga se vad som är sant. Att sluta ljuga för oss själva. Att vara i nuet, med det som är just nu och inte älta det gamla.
I Trotsa tyngdlagen för Myss in begreppet ”grace”, som kan översättas med nåd (fast det känns platt på svenska), eller själsliga gåvor.
Hon menar att vi kan få tillgång till sju själsliga gåvor, som kan bidra till att hela oss och de är vördnad, fromhet, förståelse, själsstyrka, råd, kunskap och vishet. Men många av oss lever i obalans och vi låter oss styras av de sju mörka sidorna (jämför med dödssynderna) högmod, girighet, lust (habegär och sexualitet), vrede, frosseri, avund och lättja. Och vi behöver alltså ta itu med de mörka sidorna, för att nå till de ljusa, till själsstyrkorna.
Om du läser mina tidigare blogginlägg om Myss så får du mer kött på benen.



Related

Trotsa tyndlagen 6319580619762593406

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item