charlottecronquist

Mörkermännen: Kallar preventivmedelsförespråkare för slampa.

Ärkekonservativ menar att de som använder p-medel är prosituterade. Det var rätt länge sen jag skrev om mörkermännen. Men nu ...



Ärkekonservativ menar att de som använder p-medel är prosituterade.
Det var rätt länge sen jag skrev om mörkermännen.
Men nu känner jag att det är dags igen.
Jag säger bara Rush Limbaugh.
Han är en sann mörkerman i mina ögon.
Scenen är USA. Tiden är märkligt nog 2012. Presidentvalskampanjen är i gång och nu håller de på att formera sig på högerflanken. Primärvalen avlöser varandra och än är det inte klart vem som kommer att bli republikanernas presidentkandidat.
I den sjukvårdsreform som Barack Obama fått igenom ingår att arbetsgivare ska ge sina anställda fria preventivmedel. De konservativa säger inte att de emot preventivmedel som sådana, men att de värnar religionsfriheten (!) och ingen arbetsgivare ska behöva betala för preventivmedel om det strider mot dennes religiösa värderingar.
Rush Limbaugh är en viktig man i USA. Han är en av de mest kända och mest inflytelserika radiorösterna i USA och han är uttalat ultrakonservativ.
Men för några dagar gjorde han bort sig rejält, så mycket att de presidentkandidaterna försöker skapa avstånd mellan honom och dem själva.
Det började med att Sandra Fluke, som studerar juridik uttalade sig i den amerikanska kongressen om hur viktigt det är att preventivmedel subventioneras av sjukvårdsförsäkringen.
Och i sitt radioprogram basunerar Limbaugh ut:
”Vad säger det om collegestudenten Sandra Fluke, som ställdes sig upp framför kongressen och i huvudsak säger att hon måste få betalt för att ha sex? Vad gör det henne till? Det gör henne till en slampa, eller hur? Det gör henne till en prostituerad. Hon vill ha betalt för att ha sex. Hon har för mycket sex så hon har inte råd med preventivmedel, hon vill att du och jag, skattebetalarna ska betala henne.”
Det här utfallet från mörkermannen Limbaugh gynnar så klart president Obama. Och är det den enskilt viktigaste händelsen som gör att Obama blir omvald, så vill jag på förhand tacka mörkermannen.
Titta gärna lite extra på hur han argumenterar. Han gör hennes generella uttalanden om en rättighet för män och kvinnor att skydda sig mot könssjukdomar, för kvinnor att skydda sig mot oönskade graviditeter, till en personlig fråga som rör Fluke själv. Han drar ner det på en personlig nivå och kastar skit rätt i ansiktet på henne. Det är så oerhört fult. Så fult. Och påståendet att en kvinna som använder preventivmedel är en slampa eller prostituerad är fullkomligt hårresande. Jag undrar i mitt stilla sinne hur mörkermännens egna sexuella historier ser ut? Jag menar tvärtom att den som använder preventivmedel tar ansvar - både för sin rätt till njutning, för att skydda sig själv och partnern mot oväntade besök (av små elaka bassilusker) och skydda mot ovälkomna graviditeter. Det finns liksom ingen punkt i hans argumentation som håller i mina ögon.
Och jag blir trött av mörkermän. De sätter sig över andra. De dömer andra. De dömer hårt. Vart det inte själve Jesus som sa: ”Den som är utan skuld, kasta den första stenen?” Jag undrar vad Limbaugh hade gjort om han följt Jesus uppmaning.

Limbaugh har tvingats till korset och fått be Sandra Fluke om ursäkt. Men skadan är redan skedd.
The Colbert ReportMon - Thurs 11:30pm / 10:30c
Rush Limbaugh Apologizes to Sandra Fluke
www.colbertnation.com
Colbert Report Full EpisodesPolitical Humor & Satire BlogVideo Archive
The Daily Show with Jon StewartMon - Thurs 11p / 10c
Extremely Loud & Incredibly Gross
www.thedailyshow.com
Daily Show Full EpisodesPolitical Humor & Satire BlogThe Daily Show on Facebook

Related

sten 1291866286397723427

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item