charlottecronquist

Vi lever i nöd!

Undrar hur många krig det skulle bli om världens ledare ägnade tid åt tantriska ritualer och tantriskt sex? Jag är frustrerad. Vi lever i nö...

Undrar hur många krig det skulle bli om världens ledare ägnade tid åt tantriska ritualer och tantriskt sex?
Jag är frustrerad. Vi lever i nöd i det här landet, trots att vi till synes lever i överflöd. Jag möter människor som lever i kärleksnöd, omsorgsnöd, lustnöd och sexnöd. Det är som om livet blivit så fullt av att sysselsätta sig med måsten att folk tränger bort eller helt enkelt glömmer viktiga aspekter av livet.
För vad är ett liv utan lust? Vad är ett liv utan kärlek? Vad är ett liv som innehåller liten eller ingen omsorg om sig själv eller andra? Vad är ett liv utan sex?
Vad är det som gör att så många prioriterar Mammon, prylar, status – allt det yttre? Vad är det som gör att folk säger: Jag har inte tid med lust.
Jag tror helt enkelt att det inte är sant. Det gäller att prioritera. Att då och då välja lusten, omsorgen, kärleken och sexualiteten.
Tillhör du dem som har prioriterat bort det som gör dig glad, som du njuter av, som du gillar? Reflektera då över de val du gör. Varför ger du inte plats åt det som i djup mening är meningsfullt? Eller varför ger du det så lite tid i ditt liv?
Jag vill bidra till att du och alla andra vågar prioritera din lust mer. Jag vill uppmuntra dig till att välja lust.
För tio år sedan fanns det inte mycket lust i mitt liv. Jag gick på halvfart. Så ställdes jag inför följande fråga:
Vem är jag? Och insåg att jag inte visste. Så jag började leta efter mig själv. Jag gick kurser och utbildningar. Jag mediterade och reflekterade. Jag reste inåt. Och jag hittade naturligtvis mig själv. Jag började tycka om mig själv. Jag vågade känna lust. Jag började förstå hur ytligt och tomt ett liv utan lust är.

Under lång tid har jag sagt att jag arbetar för att vi ska få mer kärlek i världen. Häromdagen slog det mig plötsligt att nu gör jag det också bokstavligt. Hur mycket krigande och konfliktande skulle världens ledare hinna med om de var tantriker eller taoister?
Jag brukar säga att jag är en kärlekens krigare. Men jag gillar egentligen inte den metaforen. Då finns ju kriget ändå med. Då finns rädslan ändå med. Jag vill hitta en ny, mer livsbejakande och sinnlig definition av vem jag är och vad min uppgift är. En kärleksgudinna? Att skapa ett lusthus? Hm, det tåla att funderas vidare på.
Hur som helst kommer jag, tillsammans med Alexander, att hjälpa nödlidande. Ditt första steg kan vara att reflektera över hur mycket plats du ger lusten i ditt liv.
Sedan kan nästa steg bli att gå en lustkurs med oss.
För mer lust i livet!!



Related

nöd 2662349413539588594

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item