charlottecronquist

Tema: Mat för älskande 5

I min bloggserie Mat för älskande har jag nu kommit till nummer 6 på tevebolaget TLC:s lista . Nu kommer något som i alla fall jag hoppade...


I min bloggserie Mat för älskande har jag nu kommit till nummer 6 på tevebolaget TLC:s lista. Nu kommer något som i alla fall jag hoppade till lite inför och som jag inte brukar se på tio-i-topplistor över sexig mat.
Det handlar om något du kanske äter till frukost, i halvflytande eller något fastare form.
Vad kan det vara?
Havremjöl/havregryn






Hur spännande är en tallrik havregrynsgröt om morgonen? 
Jag känner mig i alla fall inte särskilt sexig när jag äter havregrynsgröt med linfrön, solrosfrön, bananer och russin. 
Jag gör det mer för att jag tror att det  är bra för mig. 
Och tänka sig – det är det. 
För just havregrynen kan ha en stark effekt på ditt kärleksliv.
Det som kan verka vara en trist morgonrutin kan förvandlas till en brinnande låga av havregrynseldad passion på kvällen... 
(Visst låter det ... hm... underbart motsägelsefullt?)

Om det verkar lite överdrivet (men varför inte) så kan havregrynen/mjölet åtminstone hålla dig i trim och redo för att älska. 
Havre innehåller beta-glukan, som är en särskild sorts fiber som minskar kolesterolnivåverna med nästan en fjärdedel. 
Det kanske inte verkar mycket, 
men varje procents nedgång av kolesterol innebär 2 procents minskad risk för hjärtsjukdomar. 
Det är ju väldigt bra, eftersom gott hjärta bäddar för god sexuell hälsa. 
 Beta-glukan kan också öka ditt immunförsvar mot infektioner och stabilisera blodsockernivån 
(det är extremt bra för en person som jag, som lätt får dippar i blodsockret.)

Havre innehåller också mangan och selen, som är viktiga för hormonproduktionen. 
 Och det är definitivt bra när det är dags att älska.

Mer om havre finner du här:
--> WHFoods. "Oats." 2009. (Nov. 28, 2009).

Related

älska 5476705623049212114

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item