charlottecronquist

Fredrik Swahn: Gör hellre fel med övertygelse, än rätt med tveksamhet

Här på Relationsmässan hade Fredrik Swahn (musiker och mycket mer) en inspirationsföreläsningsföreställning, ett ord att vricka tunga...




Här på Relationsmässan hade Fredrik Swahn (musiker och mycket mer) en inspirationsföreläsningsföreställning, ett ord att vricka tungan på.
Han började med att sjunga en låt där orden jag lade märke till var ”Jag vill stå för mina beslut, se att vingarna bär, ut till livet, känna lusten i dag, ut i livet…” (Det är inget direkt citat, fraserna var lite mer utspridda i sången.)
Men det väckte mitt intresse. Det gjorde även namnet på föreställningen, nämligen Lust att våga.


Om lust, om att livet skaver, om att ha allt, till och med en iPhone, och ändå känna att något fattas, handlade föreställningen, där vi alla som tittade blev inblandade, blev medskapande.
Tänk om allt som livet ställer oss inför kan komma oss till godo. Det var en fråga, eller snarare ett påstående Fredrik Swahn levererade ett par gånger. Så himla bra sagt.

– Egentligen är det ett citat av Margareta Mellin, hon är något inom kyrkan, sa Fredrik till mig efter sin föreställning.

– Det går att säga en massa vackra ord, det säger alla här, men jag tror att det är viktigt att också vara personlig, fortsatte han. Därför valde jag att berätta lite ur mitt eget liv.
Och för mig – och de andra i publiken tycktes det – funkade det alldeles utmärkt. Jag har hunnit fråga mig många gånger vad meningen med livet är och inser att den är mer i varandet än i görandet.

Fredrik varvade snack med sång. I en sjöng han ”tack för det jag har” och tacksamhet tror jag också är viktigt. Att våga andas in en känsla av att vara nöjd och tacksam, istället för att koncentrera sig på det som eventuellt fattas en.

Göra lite av varje, eller mycket av varje verkar ha varit en princip Fredrik Swahn har levt efter. Att hoppa mellan tuvorna, att inte stanna upp, att inte riktigt känna efter var lusten finns. Att fylla livet.

Och han fick oss alla att högt säga: Låt lusten att våga vara starkare än rädslan att misslyckas.
Jag är helt enig. Det är det jag lever efter. Fast jag brukar inte kalla mig för modig. Det brukar kännas som att jag gör det som är nödvändigt för mig.

Och så fick vi vända oss till någon annan i publiken och berätta om det modigaste vi gjort. Två saker. Jag sade: Att skriva Ingen skam i kroppen och att tala om den offentligt och att fria till Alexander när vi bara varit tillsammans en och en halv månad. Och min manliga granne hade sålt allt han hade, givit sig ut i världen med bara en ryggsäck och på vägen mött sin blivande fru. Wow, liksom.

Och så sa han ytterligare en grej som jag kommer att lägga på minnet:
Gör hellre fel med övertygelse än rätt med tveksamhet.

Härliga Fredrik! Tack!

Related

relationsmässa 6351754404049732992

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item