charlottecronquist

Ny serie: Detta kännetecknar lyckliga par (1)

Den här serien är inspirerad av sajten Red book och deras lista på tio ingredienser i sexlivet som gör att par fungerar tillsamma...



Den här serien är inspirerad av sajten Red book och deras lista på tio ingredienser i sexlivet som gör att par fungerar tillsammans.

Det allra första är givetvis: De älskar regelbundet med varandra.


Jag minns en kvinnlig bekant (flera när jag tänker efter, men just nu tänker jag på en speciell person) där lusten liksom dog efter en förlossning. Sexlivet bara kom inte igång igen. Hon var fullt upptagen med att vara mamma. Och han verkade inte bry sig. I alla fall talade de inte om saken. Hon blev allt mer deprimerad. Barnen blev allt viktigare för henne. Avståndet mellan henne och maken ökade. De blev ett aktiebolag familj.


– När han till slut försökte närma sig mig, upptäckte jag att vår blomma hade dött. Den hade varit döende länge och den hade behövt vattnas tidigare, då kanske den hade gått att rädda, berättade hon senare att hon sagt till honom.


Blomman var både kärleken och sexlivet.


Men innan de hade det samtalet hade min bekant blivit störtförälskad i en man. En udda man. En självständig man. En man så långt från hennes trygga värld det nästan var möjligt. En konstnär, tror jag det var. En kväll följde hon med honom hem och de hade ohämmat sex. Det var första gången på flera år hon älskade med någon.


Hon gick hem till man och barn och sa som det var. Det var då de pratade om det. Om blomman som hade hunnit dö.


De skilde sig och trots att attraktionen sedan länge var borta gick min bekanta in i en lång sjukskrivning, sorgen, depressionen tog över och jag undrar hur det gick för henne. Vi har inte haft kontakt på många år nu.


Det är kanske inte så konstigt att deras relation tog slut. För vad blir exklusivt i en relation om sexet är borta. Om partnern blivit en kompis, inte mer? Varför ska någon leva med en kompis?


Det är alltså det första som kännetecknar par som är lyckliga tillsammans. Att de har se regelbundet med varandra. Det behöver inte betyda att det ångar om ljumskarna på dem dagligen, eller att de måste ha sex minst en gång i veckan, men det måste ske regelbundet.


Till Redbook säger Tina Tessina, som skrivit boken How to Be a Couple and Still Be Free:

– De lyckligaste paren har sex regelbundet. Att undvika att sexet torkar bort är lvisviktigt, för att sex stärker och fördjupar närheten. Par som inte håller igång sexlivet lämnar ett vidöppet fält där de kan börja tycka att andra känns attraktiva.

Precis det som hände med min bekanta. Omedvetet (i hennes fall) sökte hon en sexuell partner. Och handen på hjärtat, skulle inte du göra det också, i fall din relation var sexuellt torrlagd?

Jag skriver min blogg utifrån det faktum att jag är kvinna. Jag bär med mig en kvinnas sexuella erfarenheter, så klart. Och jag har talat med rätt många kvinnor om sex vid det här laget. Jag personligen skulle inte kunna leva i en relation utan sex. Det är viktigt för mig.

Och antagligen är det den amerikanska läkaren Laura Berman, vid the Berman Center i Chicago också sant, nämligen att regelbundet sex är (speciellt) viktigt för män.


– Ett av de viktigaste sätten som män känner att de är nära sin partner är att vara sexuellt nära, det är så han uppnår en känsla av intimitet, säger hon. Utan en regelbunden kroppskontakt så blir han mindre romantisk och det leder i sin tur till att hans (kvinnliga) partner riskerar att bli mindre kåt, vilket skapar en ond cirkel.


Men det handlar alltså inte om hur ofta (alltså det måste inte nödvändigtvis ske flera gånger i veckan). Det räcker med så där varannan vecka… om båda är tillfredsställda med den frekvensen.

Har ni sex mindre än en gång i månaden, så är det nog bra att tala om saken. Då kanske en av er i hemlighet inte är nöjd…

Related

sexliv 234042172185489379

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item