charlottecronquist

Var tionde kvinna drabbad av "okänd" sjukdom

Var tionde kvinna i Sverige är drabbad av endometrios . Sjukdomen orsakar starka smärtor, till exempel vid menstruation. I Sverige finns bar...

Var tionde kvinna i Sverige är drabbad av endometrios.

Sjukdomen orsakar starka smärtor, till exempel vid menstruation.

I Sverige finns bara en mottagning för de drabbade.

Och själv hade jag inte hört talas om endometrios innan jag lyssnade på ekot för en dryg timme sedan. Snacka om dold folksjukdom.



När läkemedel provas ut är män modellen och kvinnor är avvikande. Detsamma har åtminstone gällt när det gäller behandling av olika sjukdomstillstånd. Mannnen är normen. Mannen är viktigast. Jag har ju skrivit flera gånger här på bloggen om att kvinnor som har dåligt sexliv liksom inte syns, att man inte vågar eller bryr sig om orskaer till exempelvis depression (där dåligt sex kan vara en av nycklarna).

När jag för några år sedan ville träffa en gynekolog i Malmö och ringde runt överallt fick jag inte tid någonstans. Det var fullt överallt. Jag fick åka till min gamla hemkommun Skurup. För mig var det ett konkret exempel på att kvinnosjukvård är lägre prioriterad än manssjukvård.

Och nu lyssnar jag alltså på ekot på morgonen och en av toppnyheterna handlar om endometrios, en bitvis plågsam, och kronisk sjukdom, som sägs drabba en av tio kvinnor. I Sverige finns en mottagning för dessa patienter, i Uppsala. Självklart täcker det inte i behovet. I Danmark, där det bor hälften så många som i Sverige, finns det fem mottagningar.


Och jag tycker att det är märkligt att jag inte kände till sjukdomen. Förmodligen beror det på flera saker. En är att jag själv inte är drabbad. En annan är att ”sånt pratar man inte om”.

Jag gick in på sverigesradio.se för att läsa mer om nyheten. Och där fanns artiklar om många av nyheterna i ekosändningarna, men inte om denna nyhet. Symptomatiskt?

Jag söker på sjukdomens namn och finner bloggar om sjukdomen, kvinnor som berättar om sina erfarenheter. Och sökordet endometrios och smärta ger bara 416 träffar på google. Jag ska forska mer i det här och återkommer.

Related

sjukdom 8159929423846051910

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag har endometrios. det ger mig ett jättedåligt sexliv, och depression. det är ganska hopplöst för det finns ingen bot.vill du veta mer får du gärna kontakta mig!

    SvaraRadera
  2. Jag har precis fått diagnosen och är lite i chock över all info som jag hittar på internet. En sak som slår mig är att överallt står det hur sjukdomen påverkar sexlivet och hur man inte kan ha samlag. Men om man inte ligger med män då? Varför måste sjukdomsbeskrivningen vara så heteronormativ? Kanske finns det någon som har tips på mer queera endobeskrivningar?

    SvaraRadera
  3. Jag har precis fått diagnosen och är lite i chock över all info som jag hittar på internet. En sak som slår mig är att överallt står det hur sjukdomen påverkar sexlivet och hur man inte kan ha samlag. Men om man inte ligger med män då? Varför måste sjukdomsbeskrivningen vara så heteronormativ? Kanske finns det någon som har tips på mer queera endobeskrivningar?

    SvaraRadera
  4. charlotterudenstam15 maj 2012 kl. 05:57

    Vilken intressant tanke... det är klart att sex är så mycket mer än penetration ... och som jag ser det gäller det oavsett sexuell preferens. Så hittar du något: Berätta!

    SvaraRadera
  5. charlotterudenstam15 maj 2012 kl. 05:57

    Berätta gärna mer! 

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item