charlottecronquist

Bejaka din weirdo.

  Varför klassas förresten kvinnor som har kul som "dåliga flickor"? I så fall vill jag vara en super bad weirdo... Var på en för...

 Varför klassas förresten kvinnor som har kul som "dåliga flickor"? I så fall vill jag vara en super bad weirdo...

Var på en föreläsning med Dain Heer i Malmö häromdagen. Han är en av dem som far världen runt med det som kallas Access Consciousness och vill bidra till att människor befriar sig själva och får ett bättre liv. Typ.

Dain beskriver sig själv som en weirdo. Han gör det med glimten i ögonen och han får oss alla att säga att vi också är weirdosar.

Jag kan verkligen skriva under på det. Nu ska det här blogginlägget inte i första hand handla om Dain Heer och det han representerar, utan snarare om att vi har så mycket inom oss som vi varken vill eller vågar tänka, känna eller leva ut.


Jag kom på mig själv att nicka instämmande många gånger under föreläsningen. Hur många gånger har jag inte känt att jag är tvungen att begränsa mig själv för att passa in? Hur många gånger har jag inte tänkt: Nu är jag för mycket? Hur många gånger har jag inte tänkt: Om jag släpper ut och visar allt det som är jag… så kommer alla att lämna mig?
Det roliga är att i dag är jag mindre rädd för mig själv, mindre rädd för min energi, mindre rädd för att skrämma världen. I dag kan jag, tack vare en väldig massa saker, våga agera utifrån kärlek i mycket högre grad. Och min erfarenhet är att ju mer jag släpper ut min energi, alltså ju mer jag faktiskt är jag och visar att jag är jag, desto mer kärlek får jag också. Jag tackar Dain Heer för den påminnelsen.

Och jag tänker att det är viktigt att bejaka alla delar av mig själv. Vissa delar (de som somliga betraktar som mörka) kanske under mer kontrollerade former… men andra förtjänar mer plats i ljuset (hehe). Så jag blev så glad när jag såg att Nina Jansdotter hade en lista i Cosmopolitan som handlade om att ta fram den olydiga kvinnan, bitchen i oss. Ja, tänker jag. Här är några av Ninas tips:

Så här får du dina olydiga och gränslösa sidor att träda fram.

1 Hitta dina förebilder
För att våga tänja på dina gränser och ditt mod, hitta förebilder med egenskaper du vill ha. Det kan vara en romankaraktär, en släkting eller någon annan som inspirerar dig till att vilja samla mod och kraft att ta steget i rätt riktning. Nästa gång du står inför ett vägskäl, tänk på hur den personen skulle göra.

2 Säg nej
Du kanske tycker att en middagsbjudning verkar urtråkig och har lust att göra något helt annat. Tänk efter en extra gång om det är något du verkligen vill eller om du bara skulle säga ja för att vara snäll. Utmana sedan dig själv med att säga nej.

3 Stå ut med kritik
Lär dig att stå ut med människors åsikter om dig, för det kommer de att ha om du sticker ut. Träna dig i att tänka att det är deras åsikt och fråga dig: Är det här en person som är viktig för mig? Tycker du att hon eller han som har den här åsikten om dig lever ett bra liv? Om svaret är nej, skit då i vad personen tycker!

4 Fixa ditt bad girls-gäng
Hitta de kraftfulla tjejerna, som säger high five och go girl när du kommer med en vansinnig idé! Gör som de och peppa varandra att våga sticka ut och göra det ni själva vill. Och undvik att umgås med dem som försöker hålla dig tillbaka och säger att dina drömmar är omöjliga att uppnå.

5 Var din egen vapendragare
Om något mot förmodan inte går som du hade tänkt dig, trösta dig genom att peppa dig själv! Tänk så här: Vad är det värsta som kan hända? Vad är det bästa som kan hända? Vad händer om du bara fortsätter att vara snäll och duktig och alla till lags? Väg dina val noga.

Och jag, som just nu befinner mig på Sexsibilityfestivalen på Skeppsudden, tänker att jag, i detta ögonblick lever ut en hel del av mig själv… och får ta om några tycker att jag är en weirdo. Var en weirdo du också!

Related

weirdo 2857933902092355015

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item