charlottecronquist

Polaritet.

Vad är det som gör att du dras till någon? Att du känner att denna människa vill du ha, vill du vara med. Kan det handla om magnetism, om a...


Vad är det som gör att du dras till någon?
Att du känner att denna människa vill du ha, vill du vara med.
Kan det handla om magnetism, om att en plus och en minuspol dras mot varandra.
Och att båda sorter behövs för att attraktion ska uppstå?

Therese Knight och Challis Jensen har, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, skrivit en bok som heter ”Magical sex and extraordinary love”. De är amerikaner med långa liv bakom sig (och förhoppningsvis också långa liv framför sig). De har känt den kraft som kärlek och attraktion innebär. För Theresas del innebar medvetet sex att hon till slut blev frisk från en elakartad cancer. (Medvetet sex var inte det enda hon gjorde, men när hon tillförde medvetet sex till sitt liv, så försvann så småningom cancercellerna, så deras erfarenhet är verkligen att nära, medvetna sexuella möten kan bidra till helande.)

Jag vet inte om jag verkligen kommer att gå in på de aspekterna i det här inlägget. Här vill jag istället tala om förutsättningarna för att uppnå det boktiteln antyder. Jag inser att jag närmar mig ämnet med viss försiktighet, kanske för att de säger saker som somliga kan se som kontroversiella.

I helgen deltog vi i deras workshop i Köpenhamn. Den första kvällen handlade om vad de kallade för polariteter och därmed är jag tillbaka vid magnetismen.

De menar att ju starkare motpoler ett kärlekspar har, desto starkare dras de till vandradra, desto större blir attraktionen. Det är denna magnetism, denna attraktion som många känner i början av en relation, när de är förälskade.

Ju starkare magneten är, desto större är den sammanförande kraften (testa med en magnet själv, det är alldeles uppenbart).

Och i kärlekslivet menar de att magnetens plus, respektive minuspol består av manliga respektive kvinnliga kvaliteter. Uttyckt på ett annat sätt handlar det om jin och yang, där jin står för de kvinnliga kvaliteterna och yang för de manliga kvaliteterna.

Theresa och Challis säger flera gånger under föreläsningen att detta är deras svåraste föreläsning, eftersom det så lätt uppstår missförstånd och folk så lätt kommer med invändningar och säger ”Det stämmer inte på mig”. De menar alltså att för att passionen ska bestå så behöver mannen odla sina manliga kvaliteter och kvinnan sina kvinnliga. I samkönade relationer får man välja vem som ska odla respektive kvalitet, för om det blir för lite av den ena så kommer passionen rätt snabbt att dö.

De är noga med att betona att de kvinnliga och de manliga kvaliteterna är lika viktiga, lika mycket värda och beroende av varandra. Det är lätt att se om man tittar på jin och yangsymbolen.

Både när jag har läst deras bok, när jag har hört andra lärare tala om polaritet och när jag nu lyssnar på Challis och Theresa, slås jag av hur jag genom livet har levt ut många av mina manliga kvaliteter (för alla har båda sortens kvaliteter inom sig). Hur jag så att säga i långa perioder var som en förklädd man och att jag delar det förhållningssättet med många framgångsrika kvinnor. Och samtidigt har jag lagt märke till att på de utbildningar och kurser jag gått under min inre resa så har många av männen god kontakt med sina kvinnliga kvaliteter, de är mjuka och inkännande män och som då samtidigt blir mindre… manliga.
Omvända världen på något sätt.

Theresa och Challis är noga med att påpeka att de både vill ha polaritet och jämställdhet. De är inte ut efter att vi ska gå tillbaka till gamla traditionella könsroller. De vill varken ha ett patriarkalt samhälle eller ett samhälls styrt av kvinnor, utan ett samhälle där män får ha manliga kvaliteter och kvinnor får ha kvinnliga, där det uppstår en sorts balans.
Jag kommer på mig själv med att känna mig lite osäker på vad som nu ska betraktas som manliga respektive kvinnliga kvaliteter och får början på en lista. Vad du kan reflektera över är vilka kvaliteter du låter dominera hos dig och om du skulle vilja förändra det på något sätt. Jag har själv börjat gilla mig som kvinna mer, vilket till exempel syns i min klädsel. Numera är jag stolt att vara kvinna och det är för mig ett sätt att stärka mina kvinnliga kvaliteter. Vart detta kommer att bär mig vet jag inte. Men spännande är det!
Jinessensen är som vatten, som livets flod, som rör sig och flödar och som kan göra många saker samtidigt, som är som en tom bägare berätta att skapa och ta emot, som är i kontakta med sina känslor, som är fascinerad av skönheten i naturen, som känner medkänsla, kärlek, som har mod att ta emot det som livet ger. Jinessensen är mer i hjärtat och ständigt föränderlig.

Yangessensen är som eld, som uttrycker sig uåt, som expanderar, som har fokus, riktning, som är målorienterad, som gör en sak i taget, som är beslutsam och självsäker. Yangessensen är med mental, mer i huvudet.

När jag ville veta lite mer fick jag följande bild:
Yangessensen är som berget som står stadigt vad som än händer, medan jinessensen är vinden eller vattnet, det som rör sig. 
– Acceptera och bejaka de medfödda skillnaderna, så kommer passionen i relationen att bestå, ungefär så sammanfattar de sitt budskap om just polaritet.

Related

yang 3388655712618735432

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Så otroligt bra uttryckt och sammanfattat, Charlotte. :-)

    /Alice

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item