charlottecronquist

Betrakta dina känslor. Låt bli att uppslukas.

Säsongens sista samtal om lust och liv handlade om avund och svartsjuka. När var du avundsjuk senast? Och hur förhöll du dig till det? V...



Säsongens sista samtal om lust och liv handlade om avund och svartsjuka.
När var du avundsjuk senast?
Och hur förhöll du dig till det?


Vi är ett tiotal personer i värmen i vårt vardagsrum. Vi har precis ätit en grönvit vintersoppa som Alexander har lagat till. Det är mycket godare än det låter. Det är två delar grönärtsoppa med touch av chilli och en del passerad blomkålssoppa och över det har vi strött lite granatäpplekärnor. Himmelskt.
Nu är teet framme och många väljer yogite.
Extra roligt för Alexander och mig är att våra döttrar Josefine och Stella är med i kväll.
Det är alltså dags för höstterminens sista Samtal om lust och liv. Och vi pratar om svartsjuka och avundsjuka och vårt förhållande till det.
Och det är verkligen spännande hur olika vi värderar olika saker. Somliga tyckte att det är okej att vara svartsjuk, men inte att vara avundsjuk. En del tyckte nästan tvärtom.
Alla har någon gång känt avundsjuka, men jag glömmer att fråga om svartsjukan.
Avundsjuka kom att bli en bild för något som någon annan har, men som vi också vill ha. Ofta kan det handla om något materiellt. Men det kan också handla om att vara avundsjuk över någon annans framgångar.
Men, som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, många av oss kunde känna avundsjuka och ändå inte missunnsamhet. Alltså vi kanske skulle vilja ha just den framgången (till exempel skriva en bok) och samtidigt känna glädje över att någon annan lyckats uppfylla det som är vår egen dröm.
I Melodifestivalen 1998 sjöng Nanne Grönwall om att vara avundsjuk.
Kanske är det så att det på något sätt är ”fulare” i världens ögon att vara avundsjuk eftersom det väl räknas som en av dödssynderna? Kanske var det så att det betraktades som fult eller fel bara för att de höga herrarna, till exempel inom kyrkan, skulle kunna leva rövare som de ville utan att människor klagade eller vågade känna sig avundsjuka?
Det där sista var inte en del av samtalet, utan bara något som dök upp i mitt huvud just nu.
– Varför kopplas svartsjuka ihop med kärlek, det är ju sjukt, sa någon.
Och jag har upplevt människor som på allvar säger att ”om du inte är svartsjuk älskar du inte mig”. Och där kom en ganska stor del av samtalet att spinna. Är svartsjuka ett tecken på att vi vill äga vår partner? Att vi är rädda att bli övergivna? Att vi känner att vi blir ignorerade? Att vi söker bekräftelse?
Kanske kan det vara allt detta?
– Tänk om vi kan låta bli att skambelägga de här känslorna och bara se svartsjuka och avundsjuka som känslor.
Alltså att vi lägger märke till de känslor vi har och försöker känna efter var de kommer ifrån.
– Egentligen är det ju bra att känna svartsjuka någon gång, så man kan ta upp det och tala med det med sin partner. Då kan känslan av svartsjuka öppna istället för att stänga.
Alltså, typ, å så intressant, nu känner jag mig svartsjuk. Vad tror du det handlar om?
Flera av oss har varit i förhållande där ena parten varit mycket svartsjuk. Kan det vara så att vissa personer attraherar svartsjuka för att hon eller han ska lära sig något om sig själv? Vad säger det om mig om jag har en svartsjuk partner? Och vad säger det om mig om jag är svartsjuk?
Vi kom fram till att viktiga pusselbitar för svartsjuka och avundsjuka är osäkerhet och rädsla. Trygga människor som känner att de är omgivna av kärlek ”behöver” mindre svartsjuka.
Och samtalet ringlade sig runt flera ämnen som tangerade huvudämnena, som till exempel kontrollbehov, att vilja framstå som offer eller martyr, eller var de personliga gränserna kan gå…
Jag ser redan fram emot Samtal om lust och liv på vårterminen. Snart kommer vi att spika det första datumet. Håll utkik.

Kram på dig världen.

PS:
Tacksam för i dag
1. Att jag umgås av underbara människor som bjuder på sig själva.
2. Att Alexander gjorde en så fantastisk soppa i går.
3. Att jag äntligen tog tag i en surdeg som jag hade bävat för – och nu känns det som att en tyngd har lättat från mina axlar.
4. Att det fortfarande är snå kvar på marken.

Related

svartsjuka 2833800819471055382

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item